San Tommaso in Formis Kerk Rome

De San Tommaso in Formis Kerk staat dichtbij de Villa Celimontana in Rome. Oorspronkelijk werd deze kerk door de Orde der Trinitariërs beheerd. In de Boog van Dolabella, naast de kerk, is een kamertje waar de stichter van de orde de laatste jaren van zijn leven doorbracht.

Lees “San Tommaso in Formis Kerk Rome” verder

Openingstijden Colosseum Rome 2020

De volgende informatie over de openingstijden en de toegangsprijs van het Colosseum in Rome is geldig vanaf 1 november 2019. Van oktober tot maart is het Colosseum gratis op de eerste zondag van de maand. Houd er wel rekening mee dat de rijen dan nog langer zijn dan normaal. Aangezien het om een 3-in-1 kaartje gaat zijn deze openingsuren en entréeprijzen ook geldig voor het Forum Romanum, de Fori Imperiali en het Palatijn. Lees “Openingstijden Colosseum Rome 2020” verder

Villa Celimontana Rome

De Villa Celimontana is een park in Rome. Het bevindt zich op korte afstand van monumenten als het Colosseum en vooral het Circus Maximus. De huidige ingang bevindt zich op de Via della Navicella, dichtbij de Santa Maria in Domnica kerk en het Piazza della Navicella. Het park beschikt over een kinderspeelplaats en een rolschaatsbaan.

Villa Celimontana Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Adres: Via della Navicella, 12 – Rome. Openingstijden: 07.00 tot 19.00 uur. Toegang: Gratis.

Geschiedenis Villa Celimontana Rome

Piazza della Navicella ingang - Villa Celimontana Rome
Hoofdingang bij Piazza Navicella

Al in de oudheid was de Celio-heuvel bekend om zijn weelderige vegetatie en overvloedig bronwater. Vroeger heette het Mons Querquetulanus (“Mount of Oaks”). Later werd het een wijngaard, die hertog Ciriaco Mattei in de 16e eeuw veranderde in een park.

De werken duurden van 1581 tot 1586. De architect was Giacomo del Duca, die in het verleden met Michelangelo had samengewerkt. In 1597 voegden Giovanni en Domenico Fontana er een aantal fonteinen, sculpturen en andere decoraties aan toe.

In de 19e eeuw werd het park omgebouwd tot een Engelse tuin. Er waren drie geheime tuinen en zelfs een obelisk die in 1582 uit de Ara Coeli werd genomen en door de stad aan Ciriaco Mattei werd geschonken. De obelisk kwam oorspronkelijk uit Heliopolis. Ramses II had het opgedragen aan de zonnegod Ra.

Ciriaco’s zoon Gian Battista veranderde het gebouw in een privéwoning en kocht meer land om de tuinen te vergroten. Hij liet ook een labyrint van hagen aanbrengen.

Later verdwenen de collecties van de villa en veranderde de villa zelf van eigenaar. In 1813 liet de Spaanse dominee Manuel Godoy de tuinen ombouwen tot een park.

In 1915 werd het gekocht door de staat en 10 jaar later werd het gekocht door de stad en omgevormd tot een openbaar park.

Beschrijving

Obelisk - Villa Celimontana Rome
Obelisco Matteiano

De huidige ingang van de Villa bevindt zich aan de Via Celimontana, vlakbij het Piazza della Navicella en de Chiesa di Santa Maria in Domnica. De oorspronkelijke ingang was aan de noordzijde, aan het Piazza SS. Giovanni e Paolo.

Als u het park bij de hoofdingang binnenkomt, ziet u onmiddellijk het hoofdgebouw. Dit heet Palazzetto Mattei en herbergt de Italiaanse Geografische Vereniging.

Als u de Viale Cardinale Francesco Spellman volgt, komt u bij een aantal archeologische ruïnes, gevolgd door een neogotische tempel. De archeologische ruïnes stammen uit de tijd van Trajanus en Flavius. Een groot deel van wat tijdens opgravingen is gevonden, is te zien in de Vaticaanse Musea.

Er is een Belvedere, die uitkijkt over de Semenzaio di San Sisto. Aan uw linkerhand is de obelisk van Ramses II te zien. Er zijn een aantal 17e eeuwse fonteinen en andere decoraties. Helaas zijn veel van de fonteinen die Gian Lorenzo Bernini had gemaakt om de villa te verfraaien verdwenen.

Er is een kleine speeltuin in de Villa Celimontana en elke zomer is er een jazzfestival in het park. U kunt pony’s huren in de buurt van de speeltuin.

De Villa Celimontana wordt begrensd door het San Gregorio al Celio Park.

Villa Celimontana – Piazza della Navicella, Rome

Thermen van Caracalla Rome

De Thermen van Caracalla horen tot de indrukwekkendste monumenten in Rome. De grotendeels goed bewaard gebleven ruïnes van deze antieke Romeinse baden zijn op sommige plekken bijna 40 meter hoog.

Thermen van Caracalla Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Adres: Viale delle Terme di Caracalla, 52 (Distrikt: Celio). Tel. +39 0639967700. Metro: Circo Massimo (lijn B). Openingstijden: Van 09,00 uur tot 1 uur voor zonsondergang. Op maandag van 09,00 tot 13,00 uur.  Prijs: 8 Euro; 2 Euro voor EU inwoners tussen 18 en 25 jaar oud; gratis voor jongeren dan 18 en gehandicapten. De Appia Antica Card, de Archeologia Card en de Roma Pass zijn geldig bij de Terme di Caracalla. Op de eerste zondag van de maand is een bezoek aan het monument gratis.

Speciale Gebeurtenissen

Gedurende de zomermaanden worden de Terme di Caracalla tot tijdelijke zetel van het Teatro dell’Opera omgevormd. (Dit gebeurde overigens voor het eerst in de fascistische tijd, op initiatief van niemand minder dan Mussolini.)

Geschiedenis

Thermen van Caracalla Rome
De muren van de Thermen van Caracalla zijn soms wel 37 meter hoog.

De Terme di Caracalla zijn genoemd naar Keizer Caracalla. De inwijding van de baden vond plaats in het jaar 216. Er waren in de Romeinse tijd een aantal van deze publieke baden, maar deze waren de indrukwekkendste, met muren die wel 37 meter hoog waren. De totale oppervlakte is ongeveer 10 hectare.

Voordat de Thermen van Caracalla in 537 zonder water kwamen te zitten doordat de Ostrogoten de aquaducten die de toevoer ervan regelden vernield hadden was het complex al verschillende malen gerestaureerd.

Hierna raakte het monument geleidelijk steeds verder in verval en de ruïnes werden overwoekerd.

Beschrijving

Thermen van Caracalla Rome
Thermen van Caracalla

In de 16e en 17e eeuw vonden opgravingen plaats. Veel van de gevonden standbeelden kwamen terecht in de privé-verzameling van de familie Farnese. De twee kuipen die het Piazza Farnese sieren waren ook oorspronkelijk uit de Thermen afkomstig, terwijl andere belangrijke kunstwerken nu te bezichtigen zijn in o.a. de Vaticaanse Musea en het Nationaal Archeologisch Museum van Napels.

Per dag kregen de Baden van Caracalla gemiddeld 1500 bezoekers.

Het woord Terme zelf was een verbastering van het Griekse woord voor “warme bronnen”, thèrmai.

Het monument bestond uit een groot centraal gebouw, waaromheen zich een aantal ruimtes bevonden. Vier poorten gaven toegang tot het complex.

Elke zaal had een eigen functie: Het zogeheten calidarium was gevuld met gloeiend heet water, het tepidarium met lauw water en het frigidarium met ijskoud water. Er was een zwembad (natatio), maar liefst twee fitness-ruimtes (palestre) en een Turks bad (laconicum). Rondom een grote tuin wa een bibliotheek gebouwd.

Onder de Thermen van Caracalla was een netwerk van gangen, waar slaven ervoor zorgden dat de 50 ovens die het water van het tepidarium en het calidarium warm hielden niet uitgingen. Deze gangen waren 6 meter breed en 6 meter hoog en er was zelfs een rotonde om ervoor te zorgen dat het ondergrondse verkeer in goede banen liep.

Hier weer onder bevond zich een systeem van rioleringen.

Mithraeum

Eveneens onder de grond bevond zich een aan de in het oosten aanbeden heidense God Mithras gewijde tempel met een zwart-witte vloer. Hier werden jonge mannen bij hun inwijding in het bloed van een ter plekke geslachte stier gedoopt.

Het werd in 1912 0ntdekt en bestaat uit vijf kamers die via een trap met de bovenverdieping communiceren. De grote rechthoekige hoofdkamer wordt door kruisgewelven afgesloten. De mozaïekvloer is wit met zwarte strepen. De gelovigen zaten tijdens de ceremonieën op twee hoge banken tegen de zijmuren.

Op een van de muren is er een fresco dat de God Mithra voorstelt, samen met een figuur met een fakkel die een zonneschijf in zijn linkerhand houdt. In het midden van de kamer bevindt zich een rechthoekige gleuf, waar de stier waarschijnlijk volgens het ritueel van de cultus van Mithra werd geofferd.

Deze kamer geeft toegang tot een andere kamer met een stenen bank en een klein bassin met een trapje in het midden. In het Mithreum zijn delen gevonden van een altaar en een beeldengroep die Mithra verbeeldt terwijl hij een stier slacht.

Vrouwen mochten niet binnen in dit Mithraeum, dat overigens het grootste in het hele Romeinse rijk was.

Thermen van Caracalla – Viale delle Terme di Caracalla, Rome

Colosseum Rome

Het Colosseum is de grootste trekpleister van Rome. Het monument is bijna 2000 jaar geleden gebouwd en is het belangrijkste symbool van de antieke Romeinse beschaving.

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs Colosseum (2019)

Colosseum Rome

Geschiedenis

Colosseum Rome
Colosseum

Zo lang het Colosseum blijft staan, zal ook Rome blijven staan, tenminste dat zeggen de Romeinen en voorlopig vergissen ze zich niet. Deze woorden zijn overigens oorspronkelijk van de monnik en geschiedschrijver Bede (672-735).

Hoewel men onder keizer Vespasianus met de constructie begint, wordt het werk pas onder Titus voltooid. Later zal Domitianus ook nog enige steentjes bijdragen.

Het Anfiteatro Flavio, zoals het Colosseum eigenlijk heet, begint zijn bestaan in het jaar 72, wanneer Vespasianus de opdracht to de bouw geeft. Slechts 8 jaar later is al klaar voor het gebruik. Dit is een klein wonder, aangezien de fundering op een moerassige ondergrond gebouwd moet worden. Voorheen was hier namelijk een kunstmatig, in opdracht van Nero, aangelegd kunstmatig meer.

Hier moet wel gezegd worden dat daar ook een voordeel aan vast zat. Toen het meer eenmaal gedraineerd was, hoefde men veel minder grond en tufsteen weg te graven dan anders noodzakelijk geweest was.

Een tweede reden dat Vespasianus juist deze plek voor zijn amfitheater gekozen had had meer met public relations te maken. Hij wilde de bevolking van Rome de grond teruggeven die Nero zich voor diens eigen gebruik toegeëigend had.

In het jaar 80 werd het ampfitheater door Titus ingewijd met bloederige gevechten tussen gladiatoren en wilde beesten. 

In zijn hoogtijdagen herbergde het Colosseum soms wel 80,000 toeschouwers, die de steeds bloederigere gevechten kwamen bekijken. Verschillende diersoorten werden dankzij deze spelen zelfs met uitsterven bedreigd. Tijdens het bewind van keizer Commodus, werden er op één dag ooit 100 beren gedood. Toegang was overigens gratis.

Nadat de gevechten al in 438 afgeschaft waren, vond in 523, toen Theodorik keizer was, het laatste jachtspel plaats.

Men kon het Colosseum ook vol water laten stromen om er namaak zeegevechten te houden. Dit gebeurde echter niet meer nadat Domitianus de bakstenen ondergronds ruimtes had laten bouwen. Vanaf dat moment vonden er enkel nog jachtspelen en gladiatorengevenchten plaats.

Aangezien de vloer van de arena ontbreekt, zie je dus de kelder wanneer je naar beneden kijkt. De tribunes zijn ook verdwenen. Het interieur is sowieso tamelijk vervallen.

Toen het Romeinse rijk in verval raakte, raakte ook het Colosseum in verval. Eerst werd het door een aardbeving getroffen en later werd er steeds meer marmer weggehaald om te gebruiken voor de bouw van kerken en andere paleizen. Gebouwen waar elementen van het Colosseum zijn gebruikt zijn onder andere de Sint-Pietersbasiliek, Palazzo Venezia, de nu niet meer bestaande Ripa haven, Palazzo della Cancelleria en de Ponte Sisto.

Tussen de 11e en de 13e eeuw gebruikte eerst de Frangipani familie, en vervolgens de Anninaldi, het monument als een fort.

In 1244 nam Paus Innocentius IV het weg van de families. Vanaf dat moment werd het gebruikt als eenvoudige behuizing, winkeltjes en voor enkele kloosters.

In 1244, claimed as the property of the Church by Pope Innocent IV, it was taken away from private individuals but was used only to house modest houses, small shops and a few convents.

Tegen het einde van de 16e eeuw had Paus Sixtus V plannen om het Colosseum geheel af te breken. Hij had de ruimte nodig om een directe weg aan te leggen tussen de San Giovanni in Laterano Basiliek en het Kapitool.

Weetjes

Het Colosseum heet niet zo omdat het zo kolossaal is, maar omdat er een 35 meter hoog verguld standbeeld van keizer Nero naast stond. De laatste overblijfselen van dit beeld, dat eerder in het atrium van de Domus Aurea gestaan had, werden verwijderd toen Mussolini de Via dei Fori Imperiali aan liet leggen. Het stond op een fundering van 7,5 bij 7,5 meter.

Voor de bouw gebruikte men 100.000 kubieke meter marmer en 30 ton ijzer. Dit ijzer was nodig om de blokken aan elkaar vast te maken. De gaten in het exterieur zijn in de middeleeuwen gemaakt om die ijzeren pinnen te kunnen roven.

Alleen de keizer en de senatoren hadden hun eigen marmeren zitplaatsen. Op de bakstenen treden langs de arena kan men nog steeds de namen van de 195 laatste senatoren lezen. Ook kan men zien waar de namen van hun voorgangers weggekrast zijn.

Er konden ongeveer 73 duizend toeschouwers in het Colosseum.

De beeldhouwwerken en andere objecten die overal staan zijn bij opgravingen in de buurt gevonden.

Kruisweg (Via Crucis)

In 1744 maakt Benedictus XIV een einde aan de plunderingen door het monument in te wijden. Ter gelegenheid van het jubeljaar 1750 liet hij er 14 kruiswegstaties en een kruis bouwen. Dit kruis was de eindbestemming van de Via Crucis, die toen nog binnen het Colosseum eindigde. Tegenwoordig loopt de paus nog steeds over de Via Sacra, maar eindigt de kruisweg buiten het amfitheater.

Het kruis stond tot 1870 in het Colosseum. Na de eenwording van Italië was de kerk niet erg populair en liet men het beeld weghalen. In 1926, toen de fascisten het voor het zeggen hadden, werd het weer teruggeplaatst.

Rijen

Er staan vaak lange rijen bij het Colosseum. Aangezien het kaartje voor het Colosseum eigenlijk een drie-in- één is (Colosseum, Forum Romanum en Palatijn), is het het best het kaartje bij het Palatijn te kopen. Lees verder voor meer nuttige en praktische informatie over hoe het Colosseum te bezoeken.)

Beschrijving

De fundering bestaat uit een groot aantal pilaren, die op een soort gigantische betonnen, ongeveer 13 meter ondergrondse, “donut” rusten.

De diameter van de groote ellips is 188 meter en die van de kleine 156 meter. De buitenste ring is bijna 50 meter hoog.

De eerste drie niveaus werden gebouwd in achtereenvolgens de Dorische, Ionische en Korinthische stijl, wat aan één kant nog te zien is.

De 80 bogen op de begange grond gaven toegang tot de trappen naar de verschillende secties van de cavea. Op de vier ingangen aan de assen na waren alle ingangen genummerd. Deze nummers zijn nog steeds zichtbaar op de bogen. De noordelijke ingang leidde naar de keizerlijke tribune. De andere drie hoofdingangen waren voor de vertegenwoordigers van de hoogste klassen.

De arena was met houten planken bedekt. Een grote gang voerde van de het midden van de arena naar de Ludus Magnus gladiatorenschool en -kazerne. Een sterk net, dat door palen en olifantenslagtanden in pllats gehouden werd, zorgde ervoor dat de wilde dieren tijdens de spelen de gang niet in konden. Als extra voorzorgsmaatregel stonden er ook boogschutters gereed om in te grijpen, mocht dit nodig zijn.

In de muren zijn 30 diepe nissen, die misschien bedoeld waren voor tegengewichten om strijders en dieren naar de arena te tillen.

Laatste nieuws over het Colosseum in Rome

  • 31 Juli 2012: Wat men al vermoedde is nu een feit geworden: Het Colosseum is aan het verzakken en is op het moment aan de zuidzijde 40 cm lager dan aan de noordzijde. Dit is waarschijnlijk te wijten aan een scheur in de 13 meter dikke betonnen “doughnut” waarop het monument rust.

Colosseum – Piazza del Colosseo Rome

San Giovanni a Porta Latina Kerk Rome

De San Giovanni a Porta Latina Basiliek bevindt zich dichtbij de Porta Latina stadspoort in Rome. Hoogtepunten zijn de middeleeuwse put buiten de kerk, de pittoreske portiek en de serie fresco’s in het middenschip. De kerk wordt tegenwoordig dan ook vaak voor bruiloften gebruikt.

San Giovanni a Porta Latina Kerk Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Het adres van de Chiesa di San Giovanni a Porta Latina is Via di Porta Latina, 17 – Rome (tel. + 39 0670475938). Bus: 118, 360, 628. Openingstijden: Van 07.30 tot 12.30 en van 15.00 tot 19.00 uur. Toegangsprijs: Gratis. Tijdens de mis mogen toeristen niet naar binnen.

Geschiedenis en beschrijving

San Giovanni a Porta Latina Kerk Rome
De middeleeuwse put.

De San Giovanni a Porta Latina Basiliek is waarschijnlijk gebouwd op de plek waar ooit een heidense, aan de Godin Diana gewijde, tempel stond.

Ze is gewijd aan Sint Jan de Evangelist die in het jaar 92 in het bijzijn van Keizer Domitianus bij de Porta Latina in de buurt gemarteld werd door ondergedompeld te worden in een vat kokende olie. (Hij overleefde en werd naar het eiland Patmos verbannen.)

De kerk is in de 5e eeuw gebouwd, maar werd in de loop der jaren (o.a. in de 772 en in 1191) vaak gerestaureerd. Bij de laatse verbouwing werd geprobeerd de middeleeuwse versie zo goed mogelijk in ere te herstellen. Ook werden bij deze reconstructie de relikwieen van de heiligen Gordiano en Epimaco in de kerk bijgezet.

In de 18e eeuw heeft men een aantal fresco’s gevonden.

De laatste grote restauratie vond in 1940 plaats.

Beschrijving

De façade wordt voorafgegeaan door een portiek, bestaande uit 5 marmeren bogen en versierd met één Dorische en drie Ionische kapitelen, fragmenten van Romeinse en vroeg-Christelijke architectuur en middeleeuwse fresco’s. Het bovenste deel van de voorgevel heeft drie vensters.

Rechts in de portico staat de originele spits van de San Giovanni in Oleo Kapel.

Op enige dakpannen is een belastingstempel uit de 5e eeuw te zien, dus het was niet erg moeilijk uit te vinden wanneer de kerk oorspronkelijk gebouwd was.

Aan de linkerkant staat de 12e eeuwse klokkentoren, die enigszins naar rechts overhelt. Deze campanile heeft vijf verdiepingen. De eerste is versierd met monofora’s, de tweede met bifora’s en de andere etages met trifora’s. De klok zelf stamt uit 1723.

Het interieur bestaat uit 3 schepen, die door twee rijen van vijf marmeren zuilen van verschillende aard van elkaar gescheiden worden.

Bezienswaardigheden

Het middenschip wordt opgeluisterd door een serie fresco’s uit de 12e eeuw die 46 scènes uit het Oude en het Nieuwe Testament verbeelden. Deze schilderingen zijn bij de verbouwing van 1940 tevoorschijn gekomen.

De vloer van de pastorie wordt versierd met fresco’s die o.a. de symbolen van de vier Evangelisten verbeelden.

Zowel de portiek als het interieur van de klokkentoren zijn versierd met gedenkplaten en Romeinse fragmenten.

Buiten de kerk staat een middeleeuwse put tussen twee zuilen. De put zelf stamt uit de 10e eeuw, maar de kapitelen boven de zuilen zijn overblijfselen uit de 4e eeuw. De Latijnse inscriptie verzoekt, “In de naam van de vader en de heilige geest”, “de dorstigen zich te komen laven”. Dit is, zoals het laatste deel van de inscriptie beweert door “Ik, Stefano” geschreven.

De ceder die de kerk in de schaduw houdt is meer dan een eeuw oud.

Bezienswaardigheden bij de San Giovanni a Porta Latina Kerk

  • Het Tempietto di San Giovanni in Oleo is gebouwd op de precieze plek waar de heilige gemarteld werd.

San Giovanni a Porta Latina Park – Via di Porta Latina 17, Rome

Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek Rome

De Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek bevindt zich in het Celio Park in Rome. De twee heiligen naar wie ze genoemd is liggen er begraven, maar ze is vooral beroemd vanwege de in erg goede staat bewaard gebleven oude Romeinse huizen onder de kerk.

Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Het adres van de Basilica dei Santi Giovanni en Paolo al Celio is Piazza dei Santi Giovanni e Paolo, 13 – 00184 Rome (tel. 0039 067005745 of 06772711). Bus: 51, 75, 81, 85, 87, 186, 673, 810, C3, N2, N11. Tram: 3, 8. Openingstijden: Van 08.30 tot 12.00 (op zon- en feestdagen tot 12.45) en van 15.30 tot 18.00 uur. Toegangsprijs: Gratis.

Geschiedenis

Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek Rome
Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek Rome

Met de bouw van deze kerk werd in het jaar 398 een begin gemaakt.  Opdrachtgever tot de bouw van de basiliek was een Senator die Bizante heette (of diens zoon Pammachio).

De kerk staat op de plek waar zich enkele huizen bevonden die voor de katholieke mis gebruikt werden. Dit soort huizen werd domus ecclesiastae genoemd. Ook lagen de twee martelaars Giovanni en Paolo in deze huizen begraven. Dezen hadden het leven gelaten gedurende het bewind van Julianus Apostata (ook wel bekend als Julianus de Afvallige). Deze keizer had hen in hun eigen huis laten doden en begraven.

In die tijd stond naast de basiliek nog een klein klooster, dat later echter verwoest zou worden. Het werd pas weer opgebouwd in de tijd van Paus Pasquale II (begin 12e eeuw).

De aan de twee heiligen gewijde basiliek is zelf ook verschillende keren (deels) verwoest. Twee maal was dit het gevolg van plunderingen (Alaric I in 410 en de Italiaanse Noormannen in 1084) en éénmaal , in 442, had een aardbeving de schuld.

Bij de reconstructie na de laatste plundering voegde men een klooster en een klokkentoren aan het complex toe.

Restauratiewerkzaamheden vonden plaats in het begin van de 18e en het midden van de 20e eeuw.

Beschrijving

De façade van de basiliek bestaat uit twee delen. Boven de 12e eeuwse portiek is een in 1216 gebouwd terras. Het bovenste deel van de façade staat iets verder naar achteren en wordt gekenmerkt door poliforen op hergebruikte zuilen.

Het interieur van de kerk wordt gekenmerkt door drie schepen die door 16 zuilen uit de 4e eeuw gescheiden worden. De pilasters naast deze zuilen zijn pas later toegevoegd,

De fundamenten van de Romaneske klokkentoren worden gevormd door de ruïnes van de Tempel van Claudius.

Onder de basiliek bevinden zich de zogeheten Case Romane al Celio. Deze insula (een toenmalige versie van een flatgebouw  waar gewone mensen woonden) bestond uit vier gebouwen met meerdere verdiepingen, een nymphaeum en een thermaalbad met schitterende, in uitmuntende staat bewaard gebleven, fresco’s en mozaïeken uit de 3e en 4e eeuw.

Bezienswaardigheden Santi Giovanni en Paolo al Celio Basiliek

Dichtbij het hoofdaltaar is de plek waar de twee Heiligen begraven zijn.

Antoniazzo Romano schilderde de “Madonna en Kind met de Heiligen Johannes de Evangelist en Johannes de Doper, en de Heiligen Hiëronymus en Paulus”.

Cristoforo Roncalli bijgenaamd Pomarancio schilderde de “Christus in de Glorie” (1588).

De 19e eeuwse San Paolo della Croce Kapel bevindt zich aan het einde van het rechterschip. De heilige naar wie de kapel genoemd is ligt zelf in een tombe in deze kapel begraven.

De cosmateske vloer stamt uit de 13e eeuw.

Piazza dei Santi Giovanni e Paolo, 13 – Rome

Boog van Constantijn Rome

De Boog van Constantijn staat meteen naast het Colosseum en hoort tot de bekendste en meest gefotografeerde monumenten van Rome. Het is de grootste van de drie nog overeind staande triomfbogen in de Eeuwige Stad. Veel van de bas-reliëfs zijn geplunderd van oudere monumenten.

Boog van Constantijn Rome

Boog van Constantijn Rome
Boog van Constantijn

De Boog van Constantijn, één van de meest imposante monumenten in Rome, staat aan het stuk straat dat normaal voor triomftochten gebruikt werd, tussen het Circus Maximus en de Boog van Titus.

Hij is in 315 opgericht om de overwinning van Constantijn drie jaar eerder op Maxentius te eren. Deze zege vond plaats tijdens de Slag om de Ponte Milvio en zou achteraf gezien een buitengewoon belangrijke rol spelen in de wereldgeschiedenis.

In de 12e eeuw werd de Boog van Constantijn in een door de familie Frangipane gebouwd fort geincorporeerd.

Vanaf de 15e eeuw vonden verschillende restauraties plaats. In 1733 liet Paus Clemens XII toen ontbrekende delen opnieuw aanvullen.

Beschrijving

Boog van Constantijn Rome
Zijkant

Veel van de inscripties op de boog hebben echter niks te maken met Constantijn, maar tonen overwinningen van andere keizers. De sculpturen en andere architectonische elementen maakten oorspronkelijk deel uit van monumenten uit de tijd van de keizers Trajanus, Hadrianus en Marcus Aurelius. Dit was één van de eerste, maar zeker niet de laatste keer dat (delen van) oude Romeinse monumenten hergebruikt werden. Vooral gedurende de middeleeuwen was dit schering en inslag.

Constantijn was de Keizer die zich tot het Christendom bekeerd had en een einde maakte aan de Christenvervolgingen door de Romeinen (zonder dat hij echter de heidense godsdiensten verbood, dit gebeurde pas een halve eeuw later). Zijn bekering, een direkt gevolg van de overwinning op de legers van Maxentius, betekende wel een aanvang van de overname van Rome door de Christelijke godsdienst.

Het monument is ongeveer 25 meter hoog. De centrale boog, waarde triomfparades onderdoor liepen, is 6,5 meter breed an bijna 12 meter hoog.

Deze centrale opening is aan de zijkanten van reliëfs voorzien.

De reliëfs boven de twee kleinere bogen tonen gebeurtenissen uit de strijd tussen de troepen van Constantijn en die van Maxentius.

De versieringen hierboven in de ronde tondo’s stammen uit de tijd van keizer Hadrianus. Deze reliëfs tonen jacht- en offerscènes.

De acht standbeelden op het bovenste deel verbeelden Daciërs en zijn afkomstig uit het Forum van Trajanus. In het midden van dit bovenstuk is een lange inscriptie te zien, tussen reliëfs uit de tijd van Marcus Aurelius die gebeurtenissen uit de Germaanse oorlogen verbeelden.

De sokkels onder de Korintische zuilen zijn met allegorische figuren versierd.

Nuttige informatie

Openingstijden

De Boog van Constantijn kan van buiten bezichtigd worden, sinds kort weer zonder steigers.

Toegangsprijs

Gratis.

Adres

Het adres van de Arco di Constantino is Via di San Gregorio. Metro: Colosseo (lijn B). Wijk: Celio. Openbaar vervoer: Bus: 51, 60, 75, 81, 85, 87, 117, 175, 186, 271, 571, 673, 810, 850, C3, N2, N10. Tram: 3. Metro: Colosseo (lijn B).

Via di San Gregorio – Rome