Santi Luca e Martina al Foro Romano Kerk Rome

De Santi Luca e Martina Kerk staat aan de rand van het Forum Romanum in Rome. Vanaf het uitkijkpunt op het Kapitool heeft men een prachtig uitzicht over de koepel van deze kerk. Het interieur werd in 2016 voor de TV-serie “The Young Pope” gebruikt als interieur van de Sint-Pietersbasiliek. De officiële naam van de kerk is Santi Luca e Martina al Foro Romano.

Santi Luca e Martina Kerk Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Het adres van de Chiesa dei Santi Luca e Martina al Foro Romano is Via della Curia, 2 – Rome. (tel. +39 06 6798848 (Accademia Nazionale di San Luca) ). Bus: 51, 85, 87, 117, 186, 810, FRP. Openingstijden: Elke zaterdag van 08.00 tot 20.00 uur. Toegangsprijs: Gratis.

Geschiedenis en beschrijving

Santi Luca e Martina al Foro Romano Kerk Rome
Santi Luca e Martina al Foro Romano Kerk Rome

De Santi Luca en Martina Kerk is in de 7e eeuw in opdracht van Paus Honorius I aan de rand van het Forum Romanum gebouwd. In die tijd was ze nog enkel gewijd aan Santa Martina, die in het jaar 228 in Rome de marteldood gestorven was.

Paus Sixtus doneerde de kerk in 1588 aan de Accademia di San Luca (waar men onderricht kreeg in tekenen en schilderen).

Ze werd verbouwd door, eerst, Ottaviano Mascherino en vervolgens (in 1635) Pietro Da Cortona. Deze laatste verbouwing werd voltooid in 1669, het jaar waarin Da Cortona ook stierf.

Tijdens de verbouwing werden bij toeval de stoffelijke resten van de Heilige Martina gevonden.

De façade van de Santi Luca en Martina Kerk is convex van vorm. Ze bestaat uit twee niveaus. Helemaal bovenaan is het wapenschild van Urbanus VIII te zien, met aan weerszijden standbeelden die engelen verbeelden. De koepel lijkt iets naar achteren te staan t.o.v. de façade.

Het interieur van de kerk wordt gekenmerkt door een Grieks kruis met vier apsissen.

Aangezien het verboden is binnen de muren van het Vaticaan te films of tv-series te maken gebruikte Paolo Sorrentino het interieur van de Santi Luca e Martina Kerk in 2016 voor zijn tv-serie “The Young Pope”.

Bezienswaardigheden

Op de vloer van het centrale schip is een gedenkplaat te zien waaronder Pietro Da Cortona zelf begraven ligt.

Een gedenkplaat op de muur van de rechterkapel verwijst naar een restauratie die in 1256 in opdracht van paus Alexander IV uitgevoerd is.

Bij het hoofdaltaar is een “San Luca die de Madonna Schildert” te zien. Dit is een kopie door Antiveduta Gramatica van een schilderij van Raphaël dat in de Accademia di San Luca te zien is.

In de door Pietro da Cortona ontworpen crypte zijn twee reliëfs van de hand van Alessandro Algardi te zien.

Het altaardoek in het dwarsschip is geschilderd door Sebastiano Conca.

De pendentieven van de enorme koepel worden opgeluisterd met de symbolen van de vier Evangelisten en zijn gemaakt door Camillo Rusconi.

Santi Luca e Martina Kerk – Via della Curia 2, Rome

Tarpeïsche Rots Rome

De Tarpeïsche Rots (Rupe Tarpea) is de rotswand aan de zuidkant van de Capitoolheuvel in Rome. Het kijkt uit op het Forum Romanum en het is van deze steile 25 meter hoge klif dat verraders en andere criminelen tijdens de Romeinse Republiek naar beneden gegooid werden. Het luxe modehuis Gucci betaalt voor een restauratie van het monument, die men hoopt in 2021 te voltooien.

Tarpeïsche Rots Rome

Tarpeïsche Rots Rome
Tarpeïsche Rots

Men denkt dat Mons Tarpeius de oorspronkelijke naam van de Capitoolheuvel was en dat Tarpeia de godheid was die de heuvel beschermde.

Volgens de overlevering was Tarpeia echter een Vestaalse Maagd die de Romeinen verraden had door de poorten van de citadel te openen voor de Sabijnen. In ruil hiervoor zou ze de kostbare armbanden krijgen die de Sabijnen aan hun linkerarm droegen. Alles verliep volgens plan, behalve dat de indringers nooit de bedoeling hadden gehad haar een beloning te geven. In plaats daarvan vermoordden ze Tarpeia door haar onder hun zware schilden te bedelven.

Veroordeelde criminelen in de tijd van de Romeinse Republiek werden normaal gesproken gedood door hen te wurgen in het Tullianum. Het van de rots gegooid worden was alleen voor de ergste verraders en werd als extra beschamend ervaren.

Laatste nieuws Tarpeïsche Rots Rome


In juni 2019 belooft het modemerk Gucci 1,6 miljoen euro voor de restauratie van de Tarpeïsche Rots beschikbaar te stellen. Het pad rond de klif wordt vrijgemaakt en ook de tuinen eromheen worden gerestaureerd. De reden voor de restauratie is dat in augustus 2018 stukken rots en aarde van de klif zijn gevallen. De werkzaamheden, die ook de installatie van een nieuw lichtsysteem omvatten, zouden in 2021 klaar moeten zijn.

Rupe Tarpea, Rome

Capitolijnse Musea Rome

De Capitolijnse Musea vormen het oudste nationale museum ter wereld en bevinden zich op het Campidoglio (Kapitool) in Rome. De verzameling is verspreid over verschillende gebouwen aan dit plein. In oktober 2013, na een lange periode van restauratie, is de Sala dei Filosofi (de Zaal van de Filosofen) opnieuw geopend voor het publiek.

Capitolijnse Musea Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Venus in de Capitolijnse Musea Rome
Capitolijnse Venus

Het adres van de Musei Capitolini is Piazza del Campidoglio 1 – 00186 Roma (District: Campitelli). Alternatief adres: Via del Tempio di Giove. Tel. +39 060608. Dit is het informatienummer van de stad Rome. Bus: 40, 64, H. Openingstijden: Dinsdag-Zondag: 9,00 tot 20,00 uur. Na 19,00 uur worden geen nieuwe bezoekers toegelaten. Gesloten: Maandag; 25 December; 1 Januari; 1 Mei. 24 en 31 December: 09.30 tot 14.00 uur. Toegangsprijs: 16 Euro (14 Euro met korting) voor de Capitolijnse Musea. Er is ook een combi-kaartje voor Capitolijnse Musea + Centrale Montemartini dat 17 Euro (15 Euro met korting) kost. Residenten in Rome betalen 2 Euro minder. Korting wordt gegeven aan inwoners van de Europese Gemeenschap die ouder zijn dan 65 of tussen de 6 en 25 jaar oud zijn. Gratis voor kinderen jonger dan 6. Op de eerste zondag van de maand zijn de Capitolijnse Musea gratis voor residenten. De Roma Pass is geldig. (NB: Er is een toeslag wanneer er speciale tentoonstellingen plaats vinden.)

Tentoonstellingen an andere evenementen

Op 1 Januari 2020 zullen de Capitolijnse Musea, ter gelegenheid van het Festa di Roma, van 14.00 tot 20.00 uur geopend zijn.

Tot 12 Januari 2020 is er een aan Luca Signorelli gewijde tentoonstelling te zien. De titel van de expositie is “Luca Signorelli en Rome. Vergetelheid en Herontdekkingen“. De kunstenaar wordt gerekend tot de belangrijkste schilders uit de Renaissance.

Hoogtepunten Capitolijnse Musea Rome

Colossus van constantijn

Op de binnenplaats van het Palazzo dei Conservatori staan een aantal prachtige standbeelden. Het meest opvallend zijn echter de enorme voet e hoofd van wat een reusachtig beeld van Keizer Constantijn moet zijn geweest. De armen, de benen en het hoofd waren van wit marmer gemaakt, terwijl voor de romp verguld brons gebruikt was, een werkwijze die akroliet genoemd wordt. De Colossus van Constantijn was meer dan 12 meter hoog en alleen het hoofd alleen al mat 2,60 meter. Het beeld is afkomstig uit de Basiliek van Maxentius op het Forum Romanum.

Pinacotheek

Sabijnse Maagdenroof, Pietro da Cortona - Capitolijnse Musea Rome
De door Pietro Da Cortona geschilderde “Sabijnse Maagdenroof” hoort tot de beroemdste schilderijen in de Pinacoteca.

In de Pinacotheek van de Capitolijnse Musea zijn schilderijen te zien van meesters als Caravaggio, Guercini en de broers Caracci.

De Sala Santa Petronella wordt gedomineerd door een enorm schilderij van Guercino, dat “De Begrafenis van de Heilige Petronella” als thema heeft.

In deze zaal hangen ook twee Caravaggio‘s, de “Heilige Johannes de Doper” (die er overigens niet erg heilig uitziet) uit 1595 en “De Waarzegger”. “Johannes de Doper” is geheel naakt afgebeeld, terwijk hij een schaap aait. Dit tweede schilderij toont een zigeuner die doet alsof hij iemands hand leest maar in werkelijkheid diens ring steelt.

In de Sala Pietro da Cortona is de beroemde “Sabijnse Maagdenroof” te zien. Het schilderij stamt uit 1629 en is het werk van de schilder naar wie de zaal genoemd is.

Hier zijn verder schilderijen van onder andere Titiaan, Veronese en Tintoretto te zien.

Galleria Cini

In de zogeheten Galleria Cini zijn enige portretten van Van Dyck te zien, samen met enige 18e eeuwse Romeinse scènes door Gaspare Vanvitelli. Hier hangt ook een zlefportret van Vélazquez. De in Amersfoort geboren Vanvitelli heette eigenlijk overigen Gaspar van Wittel.

Zaal der Filosofen

De Zaal der Filosofen staat vol met kopieën van borstbeelden van Griekse dichters, politici en wetenschappers. Oorspronkelijk stonden deze werken in de woningen van rijke Romeinen.

Bernini

Het hoogtepunt van de zaal van de Orazi en de Curiazi is een door Bernini gemaakt standbeeld van Paus. Deze paus was de grote beschermer van de beeldhouwer, die tussen 1635 en 1640 aan het beeld werkte. In de Sala delle Oche is een Medusa van de hand van Bernini te zien.

Sala dei Capitani

De Sala dei Capitani wordt opgeluisterd door in de 16e eeuw geschilderde fresco’s die belangrijke momenten uit de geschiedenis van Rome verbeelden.

Tabularium

Men kan door middel van een tunnel onder het plein het Tabularium bereiken vanuit het Palazzo Nuovo. Het Tabularium is het oude publieke archief van Rome dat over het Romeinse Forum uitkijkt. He loopt onder het Palazzo del Senato door.

De Wolvin met Romulus en Remus

Het beroemde beeld van de Wolvin die Romulus en Remus aan het voeden is. De bronzen wolvin is Etruskisch en stamt uit de 5e eeuw voor Chr. De twee kinderen zijn pas in 1471 toegevoegd, waarschijnlijk door Antonio da Pollaiolo.

Marcus Aurelius

Het origineel van het standbeeld van Marcus Aurelius op zijn paard, waarvan een kopie midden op het Piazza del Campidoglio staat, is in de Musea te zien.

Marforio

Dit enorme standbeeld met bijbehorende fontein bevindt zich op de binnenplaats van het Palazzo Nuovo. Oorspronkelijk was dit één van de beroemde sprekende standbeelden van Rome.

Sala delle Colombe

Sala delle Colombe - Capitolijnse Musea Rome

De “Zaal der Duiven” is genoemd naar een uit de Villa Adriana afkomstig mozaïek. Het stelt een viertal uiterst natuurgetrouw weergegeven duiven rond een bord water voor. Waarschijnlijk was de maker een Griekse kunstenaar die Soso heette.

In deze zaal staat ook een beel van een jong meisje dat een duif tegen een slang in bescherming neemt.

Beroemde Standbeelden

Andere beroemde standbeelden zijn de Stervende Galliër (Galaea Morente) en de Spinario (een jonge atleet die een splinter uit zijn voet haalt). De stervende Galliër is een kopie van een Grieks beeld uit de 3e eeuw voor Christus. De Spinario, die in de Sala dei Trionfi te zien is, is twee eeuwen jonger.

Capitolijnse Venus

De Capitolijnse Venus is zo indrukwekkend dat ze een nis voor zichzelf gekregen heeft. Waarschijnlijk is dit gebaseerd op de “Venus van Cnodis” van Praxeteles. Volgens de overlevering was dit beeld uit de 4e eeuw voor Christus zo erotisch, dat één man de geschiedenis ingegaan is omdat hij er zijn vingers niet vanaf kon houden.

Discobolus

De Discobolus is gedeeltelijk een kopie uit de 1e eeuw van een door Mirone in 460 vervaardigde romp van een discuswerper. De Franse beeldhouwer Pierre-Etienne Monno vormde het beeld in de 18e eeuw om tot de “Gewonde Krijger”, onder welke naam het nu bekend staat.

Severus als Jager

Dit standbeeld uit de 3e eeuw toont Keizer Alexander Severus. Het beeld verwijst naar een vroeger beeld van Perseus, die het hoofd van de door hem gedode Medusa omhoog houdt. Van “Medusa” zelf is er een door Bernini gemaakte buste te zien (zaal 5 in het Palazzo dei Conservatori).

Hercules

Het hoogtepunt in de Sala degli Arazzi is een mermeren beeldengroep die keizer Commodus als Hercules afbeeldt.

Hannibal

In de Sala di Annibale zijn enorme fresco’s te zien. De meest opvallende is de schildering waarop Hannibal op een olifant afgebeeld is.

Geschiedenis Capitolijnse Musea Rome

De Capitolijnse Musea, die het oudste nationale museum ter wereld vormen, zijn begonnen door Paus Sixtus IV toen hij het volk van de stad Rome de bronzen beelden van de Lateraan schonk in 1471.

Deze beeldhouwwerken (de wolvin, het Spinario, de Camillo en het enorme hoofd van Keizer Constantinus met de hand en de wereldbol) stonden als eersten op de façade en op de binnenplaats van het Palazzo dei Conservatori. Later werden steeds meer werken, grotendeels afkomstig uit opgravingen, aan de collectie toegevoegd.

In 1566 gaf Paul Pius V, die alle afbeeldingen van heidense idolen wilde laten verwijderen uit het Vatikaan, in één keer 140 beeldhouwwerken aan het Campidoglio, waardoor het museum, dat eerst enkel historische afbeeldingen herbergde, opeens een enorme collectie klassieke beeldhouwkunst rijker was.

In 1654, als onderdeel van Michelangelo’s reconstructie van het gehele plein, werd het Palazzo Nuovo gebouwd. Verscheidene beeldhouwwerken werden vanaf dit moment in het gebouw tentoongesteld.

In 1734 vond de inauguratie van de Capitolijnse Musea plaats door Paus Clement XII. Steeds meer werken werden aan de collectie toegevoegd, vooral na opgravingen in 1870 toen er nieuwe districten aan de stad Rome toegevoegd werden. Het gaat hierbij vooral om Griekse en Romeinse beeldhouwwerken.

De Capitolijnse Pinacotheek werd voor het publiek geopend in 1999 en biedt een chronologische tour met schilderijen vanaf de late Middeleeuwen tot het begin van de achttiende eeuw.

Capitolijnse Musea – Piazza del Campidoglio, Rome

Basiliek van Maxentius Rome (Forum Romanum)

De Basiliek van Maxentius (Basilica di Massenzio) is één van de grootste monumenten in het Forum Romanum in Rome. Deze toenmalige rechtzaal stond model voor de bouw van de eerste kerken in Rome, die zodoende de naam basilica kregen.

Basiliek van Maxentius Rome

Adres, Toegangsprijs en Openingstijden

De Basilica di Massenzio ligt langs de Clivo di Venere Felice in het Foro Romano. Het officiële adres is dan ook dat van het Forum Romanum zelf. De openingstijden en de toegangsprijs zijn die van het Colosseum, het Forum Romanum en het Palatijn. De basiliek zelf kan helaas enkel aan de buitenkant bezichtigd worden.

Geschiedenis Basiliek van Maxentius

Basiliek van Maxentius Forum Romanum
Basiliek van Maxentius

Met de bouw van de Basiliek van Maxentius is tussen 306 en 312 door Keizer Maxentius een begin gemaakt. Keizer Constantijn zou de construktie uiteindelijk voltooien waardoor ze ook wel de Basiliek van Constantijn en Maxentius genoemd wordt.

Uit een fragment van een plattegrond uit de 2e eeuw en uit opgravingen blijkt dat er voorheen een aantal gebouwen stonden die de Horri Piperataria genoemd werden en waar peper en andere kruiden opgeslagen werden.

De eigenlijke ingang van de Basilica di Massenzio was aan de zijde van de huidige Via dei Fori Imperiali, maar de basiliek maakte wel deel uit van het Forum Romanum.

Het gebouw deed dienst als de openbare rechtszaal van Rome. Toen men kerken begon te bouwen werd de Basilica van Maxentius als voorbeeld gebruikt, wat ook de reden is dat de eerste kerken “basiliek” genoemd worden. Pas later zou het woord de huidige betekenis verkrijgen.

Beschrijving

Het grondplan van de Basilica van Maxentius wijkt af van dat van oudere basilica’s als de Basilica Ulpia. Deze hadden een centraal schip met ronde uitbouwen aan de uiteinden. 

Oorspronkelijk bestond de basilica uit een enorme aula die door marmeren zuilen in drie schepen verdeeld was en vanuit het atrium aam de westkant via vijf grote gangen betreden kon worden. De afmetingen waren 100 bij 65 meter. Het centrale schip had een lengte van 80 meter en was 35 meter hoog. De zijvleugels bestonden uit drie met het atrium en met elkaar verbonden ruimtes.

Enkel de noordkant van de basiliek staat nog overeind. Het centrale deel hiervan eindigde in een apsis. Voor deze apsis stonden twee zuilen en in de nissen ervan waren standbeelden te zien.

De verloren gegane zuidkant had een grote ingang, Deze was door Constantijn gebouwd en bestond uit een portiek met vier enorme zuilen, waaraan een trap voorafging, die de Via Sacra met de Velia (een heuvel die grotendeels door Mussolini afgegraven is bij de aanleg van de Via dei Fori Imperiali) verbond.

Slechts één van de acht zuilen die het centrale schip ondersteunden is bewaard gebleven. Deze werd in 1613 in opdracht van Paus Paulus V weggehaald en voor de Santa Maria Maggiore Basiliek geplaatst, waar hij nog steeds te zien is.

Colossus van Constantijn

Plattegrond Basiliek van Maxentius Rome
Plattegrond van de Basiliek van Maxentius. Ter oriëntering, het rode vierkant geeft aan waar de Colossus van Constantijn stond.

Keizer Constantijn had een enorm, zittend standbeeld van zichzelf in de oostelijke apsis van het centrale schip laten plaatsen. De armen, de benen en het hoofd waren van wit marmer gemaakt, terwijl voor de romp hout met een vergulde laag brons gebruikt was, een werkwijze die akroliet genoemd wordt. De overblijfselen van deze Colossus van Constantijn, het hoofd en één van de voeten, zijn in de Capitolijnse Musea op de binnenplaats van het Palazzo dei Conservatori te zien. Het was meer dan 12 meter hoog en enkel het hoofd alleen al mat 2,60 meter.

Basiliek van Maxentius – Forum Romanum, Rome

San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk Rome

De San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk (meestal kortweg San Marco genoemd) bevindt zich schuin tegenover het Complesso del Vittoriano in Rome. Veel van de in deze basiliek te bezichtigen schilderijen zijn door Il Borgognone vervaardigd.

San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Het adres van de Chiesa di San Marco Evangelista al Campidoglio is Piazza di San Marco, 48 – Rome (tel. +39 066795205 ). Wijk: Campitelli. Tram . 8. Bus: 46, 51, 60, 63, 80, 81, 83, 85, 117, 160, 160F, 170, 190F, 628, 780, 810, 916, 916F, H, N3, N4, N6, N8, N9, N12, N18. Openingstijden: Dinsdag tot zaterdag van 10.00 tot 13.00 en van 16.00 tot 18.00 uur; zon- en feestdagen van 10.00 tot 13.00 en van 16.00 tot 20.00 uur. Toegangsprijs: Gratis.

Speciale Gebeurtenisssen

Grootste Kartonnen Kerstal ter Wereld

Van 1 December 2019 tot 6 Januari 2020 zal in de kerk de grootste kartonnen kerstal ter wereld te zien zijn. De figuren zijn vrijwel alle van gerecycled papier gemaakt. Op een oppervlakte van 200m2 is een typisch middeleeuws dorp uit de regio Marche te zien. De inauguratie is op 1 December om 16.30 uur.

Geschiedenis en beschrijving

San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk Rome
San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk

De Basiliek van San Marco is geïncorporeerd in het Palazzo Venezia. De hele kerk is versierd met kunstwerken die naar Venetië verwijzen.

Ze is in 336 door Paus Marcus gebouwd, ter ere van Sint Markus de Evangelist, die op deze plek verbleven zou hebben tijdens zijn verblijf in Rome in het jaar 26.

In 792 werd de basiliek gerestaureerd door Paus Adrianus I en in 833 vond een complete verbouwing plaats onder Paus Gregorius IV.

Deze laatste liet de apsis versieren en de triomfboog met mozaïeken, die nu nog steeds te bewonderen is, bouwen.

De huidige aanblik van de kerk is echter het resultaat van een latere verbouwing door Kardinaal Pietro Barbo (die het later tot Paus Paulus II zou schoppen). Vanaf dat moment (rond het jaar 1460) werd de Basilica di San Marco ook de nationale kerk van de Venetiaanse Republiek in Rome.

Het interieur werd tussen 1740 en 1750 nogmaals veranderd. Filippo Barigioni was verantwoordelijk voor de barokke make-over die de San Marco Basiliek toen onderging.

Bezienswaardigheden

De facade wordt gekenmerkt door een portico met drie bogen die door pilasters met halve zuilen van elkaar gescheiden worden. Hierboven bevindt zich de Loggia della Benedizione die ontworpen is door Giuliano da Magliano of door Leon Battista Alberti.

Onder de portico zijn een aantal vroeg-Christelijke gedenkplaten bevestigd, waarvan er een in het Grieks geschreven is. Rechts ziet men de ruïne van een Romeinse portico en aan de muur een herdenkingsplaat voor Vannozza Catanei, de maitresse van Kardinaal Rodrigo Borgia (de latere Paus Alexander VI). De portico zelf wordt toegeschreven aan Leon Battista Alberti.

Het basreliëf boven de centrale ingang, dat San Marco Evangelista verbeeldt is gemaakt door Isaia da Pisa. Bij deze ingang staan ook twee leeuwenstandbeelden.

De klokkentoren is in de 11e eeuw gebouwd en heeft romaneske triforen. Antieke groene platen sieren de toren op.

Boven de sacristie was er nog een torentje, dat misschien bedoeld was als nieuwe klokkentoren, maar later door kardinaal Marco Barbo omgebouwd werd tot een belvedere.

Bij de verschillende restauratiewerkzaamheden zijn overblijfselen gevonden van de eerste, 4e eeuwse basiliek die zich op de plek bevond.

In de kerk zijn de beenderen van een aantal martelaars gevonden, waaronder die van San Marco zelf. Deze laatste worden onder het hoofdaltaar bewaard.

Het op het plafond afgeneelde wapenschild is dat van Paus Paulus II.

De Byzantijnse mozaïeken die de triomfboog bij de apsis sieren zijn in de 9e eeuw vervaardigd. De centrale figuur is Jezus, met een boek waarop te lezen is: “ik ben het licht, ik ben het leven, ik ben de herrijzenis”. De figuur helemaal rechtsboven op de triomfboog is San Marco zelf, die naar gebruik als leeuw afgebeeld is. De figuur met het vierkante aureool onder Christus is Gregorius IV. Het aureool is vierkant om aan te geven dat, hoewel Gregorius nog niet heilig verklaard is, dit wel niet lang meer zal duren.

De twee schilderijen in de apsis die de “Gevangenneming en het martelaarschap van San Marco Evangelista” verbeelden zijn gemaakt door Il Borgognone.

Pietro da Cortona was verantwoordelijk voor de Kapel van het Allerheiligste Sacrament (Cappella del SS. Sacramento) aan het einde van het rechterschip, voltooid in 1656. Twee door Il Borgognone gemaakte fresco’s (“Aäron die het Manna Verzamelt” en “Het Offer van Aäron”) in deze kapel zijn helaas nog maar nauwelijks te ontcijferen.

Antonio Canova maakte het grafmonument voor de op 16-jarige leeftijd gestorven zoon van Pietro Pesaro, de ambassadeur van de Venetiaanse Republiek in 1796.

Guglielmo Courtois (beter bekend als Il Borgognone) schilderde de fresco’s in het middenschip die “De Kroning van Sint Marcus tot Paus” en “Abdon en Sennen Begraven de Lichamen van Christelijke Martelaars” afbeelden.

De schilderingen “Sint Atanasio Martelaar” en “Sint Vincent de Leviet” in de Cappella di San Michele zijn eveneens gemaakt door Il Borgognone.

Ook in de Cappella dell’Adorazione dei Magi zijn enkele vrijwel vergane schilderingen van Il Borgognone te zien.

Carlo Maratta schilderde de (vrijwel vergane) fresco’s in de eerste kapel aan de linkerkant.

San Marco Evangelista al Campidoglio Kerk – Piazza San Marco 48, Rome

Domus Transitoria Rome

De Domus Transitoria was het eerste paleis dat Keizer Nero op het Palatijn in Rome liet bouwen. De ruïnes ervan zijn sinds April 2019, na een 10 jaar durende restauratie, weer open voor het publiek.

Domus Transitoria Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

De Domus Transitoria maakt deel uit van de opgravingen op het Palatijn. Openingstijden: Vrijdag t/m maandag van 09.00 uur tot een uur voor sluitingstijd van het Palatijn. De Domus Transitoria is niet toegankelijk op 1 Januari, 1 Mei, 25 December en alle dagen waatop het Palatijn zelf gratis is. De Domus Transitoria kan bezocht worden met het zogeheten Foro Romano-Palatino Super ticket (16 Euro). Bezoekers die al een Colosseum-Forum Romanum-Palatijn ticket hebben kunnen ter plekke 6 Euro extra betalen.

Geschiedenis en beschrijving

Domus Transitoria Rome
Een van de fresco’s die nu in het Museo Palatino te zien zijn.

De Domus Transitoria is in 54 na Christus gebouwd. Om de Romeinse hitte te bestrijden had de keizer besloten dat dit ondergronds moet gebeuren.

Bij de beroemde brand in het jaar 64, tijdens welke Nero zijn lier bespeeld zou hebben, werd de Domus echter geheel verwoest. Om het verlies draaglijker te maken liet de keizer vervolgens de nog protserige Domus Aurea bouwen.

Zelfs voor Romeinse begrippen was het 800 vierkante meter grote paleis ongekend luxueus. De muren en plafonds van het luxueuze paleis waren versierd met bladgoud, ingelegd marmer, fresco’s, mozaïeken, kostbare edelstenen en parelmoer. Het grootste deel van de bewaard gebleven versiering is in het Museo Palatino te zien.

Het best bewaarde deel van het complex bestaat uit de 50 gemeenschappelijke toiletten, waarvan wordt aangenomen dat ze door slaven en arbeiders werden gebruikt.

Domus Transitoria – Palatijn, Rome

Huis van Romulus Rome

Het Huis van Romulus staat op het Palatijn in Rome en is  één van de hutten die in 1946 op de zuid-westelijke zijde van deze heuvel ontdekt zijn.

Huis van Romulus Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Het Casa di Romolo staat op het Palatijn. Voor adres, entréeprijs en openingsuren, zie de informatie over het Colosseum.

Geschiedenis en beschrijving

Huis van Romulus Rome
Wat er overgebleven is van één van de op het Palatijn gevonden drie hutten uit de 8e eeuw voor Chr.

Volgens de overlevering zou Romulus Rome in het jaar 753 voor Chr. gesticht hebben. Hij zou zelf in een hut op de zuid-oostelijke zijde van het Palatijn geleefd hebben.

In 1946 zijn precies op deze plek enige hutten opgegraven, waarvan men aanneemt dat ze uit deze tijd stammen. Dit valt af te leiden uit een vergelijking met grafurnen die men in het Forum Romanum gevonden heeft.

Wat van het Casa di Romolo en de omringende hutten overgebleven is zijn een aantal in de tufsteen uitgegraven funderingen, met een klein kanaaltje dat ervoor zorgde dat het regenwater deze woningen niet binnen kon komen.

De grootste van deze hutten is ei-vormig en meet ongeveer 4 bij 3,50 meter. Aan de zijkanten zijn er zes ronde gaten in de grond. In deze en in een vergelijkbaar gat midden in de hut stonden palen die de muren en het dak overeind hielden.

Nog eens vier gaten aan één van de korte kanten geven aan waar de deur, die iets meer dan een meter breed was, bevestigd was.

Andere gaten buiten de omtrek van de hut waren waarschijnlijk bedoeld voor palen die een soort baldakijn ondersteunden.

Huis van Romulus, Palatijn, Rome

Santa Maria in Aracoeli Kerk Rome

De Santa Maria in Aracoeli Kerk Rome bevindt zich bovenaan de trappen links van de bredere trappen die men dient te beklimmen om op het Piazza del Campidoglio te komen. Het is waarschijnlijk de centraalst gelegen kerk in Rome. Vanwege de schoonheid en de pittoreske ligging is het ook een zeer populaire plek voor huwelijken.

Santa Maria in Aracoeli Kerk Rome

Openingstijden en toegangsprijs

De openingstijden van de Santa Maria in Aracoeli kerk zijn van 09.00 tot 18.00 (Mei tot en met September) en van 09.30 tot 17.30 (Oktober tot en met April) uur. De toegang is gratis.

Geschiedenis en beschrijving

Santa Maria in Aracoeli Kerk Rome
Begrafenis van San Bernardino (Pinturicchio)

De kerk staat op de noordelijke heuveltop (de Arx) van het Kapitool. Hier stond sinds 343 voor Chr. de Tempel van Giunone Moneta (“Juno de Waarschuwster”), gebouwd door Marcus Furius Camillus om een gedane belofte tijdens de gewonnen oorlog tegen de Aurunci na te komen. (Nog vroeger stond er het huis van Marcus Manlius Capitolinus, die de heuvel in 390 voor Chr. tegen een Gallische aanval had beschermd.

De toenmalige Munt van Rome stond naast de Tempel en erfde de naam Moneta, wat nog steeds “muntstuk” of “geld” betekent in het Italiaans. (De Munt zou later elders, onder de huidige San Clemente Basiliek, opnieuw opgebouwd worden.)

Hoewel de kerk misschien in het jaar 590 door Paus Gregorius de Grote gesticht is staat de Santa Maria in Aracoeli (een verbastering van Arx Capitolina) pas sinds de 14e eeuw als dusdanig bekend. Voorheen was de naam Santa Maria in Capitolio, zoals uit een document uit 1880 blijkt.

De kerk werd in de 12e eeuw werd, in de Romaanse stijl, gebouwd, met de ingang naar het huidige Kapitool gekeerd. Op deze ingang is de fresco “Madonna met Kind tussen Twee Engelen” te zien.

In 1348 werd de huidige Gotische versie van de kerk door de Franciskanen ingewijd, gelijktijdig met de nieuwe trap (zie beneden).

In de middeleeuwen werd de kerk een politieke ontmoetingsplaats en o.a. Cola di Rienzo sprak er het volk regelmatig toe en later werden de hoofden van de verschillende riones er gekozen.

Gedurende de Franse overheersing, vanaf 1797, werd de kerk ontheiligd en tot stal omgevormd.

Na de bezetting kreeg de kerk zijn vroegere status terug, maar toen het Vittoriano gebouwd werd (1870) moesten de oude sacristie, het klooster en de Toren van Paulus III verwoest worden.

De eerste klok in Rome

In 1412 werd de eerste klok in Rome op de linkerkant van de façade van de Santa Maria in Aracoeli Kerk geplaatst. Ludovico da Firenze was de maker van het mechanisme en Pietro da Milano vervaardigde de klok zelf. Er werden twee ambtenaars aangesteld die als taak hadden de klok goed te laten lopen en “moderatores horologii” genoemd werden. Later werd de klok eerst naar het midden van de façade verplaatst en vervolgens naar de façade van het Palazzo Senatorio. Hij hing daar van 1806 tot 1886 (waar nu een gat te zien is).

Bezienswaardigheden Santa Maria in Aracoeli Kerk

Façade

De façade maakt nu een sobere indruk, maar was ooit versierd met mozaïeken en muurschilderingen. Er waren ook drie roosvensters boven de toegangspoorten, maar in de 17e eeuw liet paus Urbanus VIII het middelste vervangen door een glas-in-lood raam met het bijen-symbool van zijn Barberini familie.

Zuilen

Het interieur wordt door niet minder dan 12 zuilen in drie schepen verdeeld. Deze zuilen zijn afkomstig van een aantal gebouwen uit de oudheid. Op de derde zuil links zijn de woorden a cubicolo Augustorum te lezen. Deze zouden erop wijzen dat de zuil afkomstig is uit de slaapkamer van de keizer in zijn paleis op het Palatijn.

Bufalini Kapel

Binnen in de kerk vallen meteen het geblokte Renaissance plafond en het mozaïek van de Maagd Maria op, maar het beroemdste kunstwerk is de Bufalini kapel met een door Pinturicchio geschilderd fresco dat het leven en de dood van Sint Bernardino van Siena illustreert, zowel als Sint Franciscus die de stigmata ontvangt (zie foto boven).

Plafond

Het plafond van de kerk wordt opgeluisterd met zeevaartmotieven, ter herinnering aan de Slag van Lepanto, waar de Christelijke Heilige Liga het Islamitische Ottomaanse Rijk versloeg. (De Spaanse schrijver van het beroemde “Don Quichot”, Cervantes, zou tijdens deze slag, die in 1571 plaats vond, zijn linkerarm verliezen.)

Heilig Kind en Heilige Familie

Santa Maria in Aracoeli is ook beroemd vanwege het Heilige Kind (Santo Bambino), een houten beeldje dat volgens de ovelevering in de Jordaan gedoopt is. Sinds 1591 staat het erom bekend dat het ernstig zieken kan genezen en zelfs doden kan doen herrrijzen. Wanneer de lippen van het jongetje bleek blijven is er niets te doen, maar wanneer ze paars worden kan zich een wonder voltrekken. Behalve gedurende de kerstperiode, wanneer het het centrum van de kerststal vormt, staat het in de sacristie. In 1994 is het origineel gestolen, dus is er nu enkel een replica te zien.

Ook in de sacristie bevindt zich het paneel “Heilige Familie”, dat in het atelier van Giulio Romano geschilderd is.

Ara Coeli Trappen

Men bereikt de kerk via een 124 treden tellende trap (aan de rechterzijde echter maar 122), die door Lorenzo di Simone Andreozzi gebouwd is. De Romeinse bevolking betaalde voor de trap, als dank aan de Maagd, die de stad van een pest-epidemie gered had.

De trappen werden in 1348 door Cola di Rienzo ingewijd. Het werd meteen een favoriete plek voor Romeinen om er over politiek te discussiëren.

In de 17e eeuw sliepen boeren die hun produkten in Rome kwamen verkopen vaak op de trappen, totdat ze op een dag op aandringen van Prins Caffarelli verjaagd werden. Dit gebeurde niet al te subtiel, door met stenen gevulde tonnen de trappen af te laen rollen. Om gelijkaardige incidenten te voorkomen, werden er hekken geplaatst, die pas tegen het einde van de 19e eeuw weer weggehaald werden.

Oude vrijsters die een echtgenoot zochten, vrouwen die een kind wilden, moeders die problemen hadden melk te maken en mensen die de lotto wilden winnen bekropen de trappen vaak op hun knieën in de hoop dat dit geluk zou brengen.

En nog een trap

Vanaf het Piazza del Campidoglio voert een door Vignola tussen 1547 en 1552 aangelegde trap naar het bijbehorende Franciscaner klooster en de zij-ingang (en voormalige hoofdingang) van de kerk zelf. De zuil met Korinthische kapiteel en kruis die staat hier ter herinnering aan een aardbeving in 1703.

Meer bezienswaardigheden wijk Campitelli

Adres en openbaar vervoer

Deze kerk bevindt zich op het Piazza d’Aracoeli op het Capitool in Rome en het telefoonnummer is +39 066798155. Om bij de kerk te komen dient men de trappen links van de Cordonata (dit zijn de trappen die naar het Piazza del Campidoglio leiden) te beklimmen. De ingang van Santa Maria d’Aracoeli bevindt zich dan aan de overkant van de Capitolijnse Musea.

Santa Maria in Aracoeli Kerk – Piazza d’Aracoeli, Rome

Sant’Omobono Opgravingen Rome

De zogeheten Sant’Omobono Opgravingen in Rome zijn in 1937 dichtbij de gelijknamige kerk gevonden. Sommige vondsten stammen uit een verleden dat zelfs verder dan de Republikijnse periode terugvoert. Er zijn onder andere twee tempels, de Tempio di Fortuna en de Tempio di Mater Matuta gevonden. De laatste is vrijwel in zijn geheel te zien.

Sant’Omobono Opgravingen Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Het adres van de Area Sacra di Sant’Omobono is Vico Jugario, 4 – Rome. Het moment kan enkel onder begeleiding van een gids beziocht worden. Toegangsprijs: 4 Euro (korting 3 Euro). Een bezoek dient telefonisch (+39 060608, from 09.00 till 19.00) gereserveerd te worden. Residenten mogen op de eerste zondag van de maand gratis naar binnen. De rondleidingen worden door zogeheten centri culturali georganizeerd. Hun vergoeding is niet in de entréeprijs inbegrepen.

Geschiedenis en beschrijving

De ontdekking van de Gewijde Plek bij Sant’Omobono was vooral belangrijk omdat hier bij de oudste Tuscaanse tempel Rome aan het licht kwam. Deze wordt aan koning Servius Tullius (4e eeuw voor Chr.) toegeschreven.

Bij de opgravingen werden echter nog veel oudere objecten gevonden. Hieronder bevonden zich onder andere voorwerpen uit de brons- en de ijzertijd, maar ook Griekse keramiek uit de 8e eeuw voor Christus. Bovendien kwamen er objecten aan het licht die op de aanwezigheid van een andere kultus, die rond de 6e eeuw voor Christus gebloeid moet hebben, wijzen.

Tempel van Mater Matuta

De Tempel van Mater Matuta werd met de grond gelijk gemaakt toen de Tarquiniërs in de 6e eeuw voor Christus uit Rome verdreven werden. Mater Matuta was de godin van de zeevaart en was ook verbonden met de nabijgelegen marktplaats. In het begin van de 5e eeuw voor Chr. werden twee nieuwe tempels op de ruïnes opgetrokken. De tempel aan de westzijde was gewijd aan Fortuna, terwijl die aan de oostzijde Mater Matuta trouw bleef. Voor de tempels stonden twee altaars en een rond donarium (het gedeelte van een tempel waar offers gebracht werden) met bronzen standbeelden. Hiervan is echter enkel de fundering nog maar te zien.

Deze heilige gebouwen werden tussen de 3e eeuw voor en de 2e eeuw na Christus ettelijke keren gerestaureerd.

In de 6e eeuw werd een kerk op de tempels gebouwd.

In de 12e eeuw werd de kerk gerestaureerd en kreeg een nieuwe, cosmateske, vloer.

Na een nieuwe restauratie werd deze kerk in 1482 aan San Salvatore in Porticu gewijd. Vanaf de 18e eeuw staat ze echter bekend als de Santi Omobono en Antonio Kerk.

Ligging Sant’Omobono Opgravingen

Forum van Caesar Rome

Het Forum van Caesar (Foro di Cesare) was het eerste van de zogeheten Keizerlijke Fora (Fori Imperiali). Het bevindt zich langs de Via dei Fori Imperiali in Rome.

Forum van Caesar Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Adres: Via dei Fori Imperiali – Rome. Openingstijden en toegangsprijs: Het monument is niet voor toeristen toegankelijk, maar kan vanaf de straat bezichtigd worden.

Geschiedenis

Met de bouw van het Forum van Caesar werd in 54 voor Christus een aanvang gemaakt. Oorspronkelijk was het bedoeld als uitbreiding van het Forum Romanum, dat wegens plaatsgebrek zijn functie als administratief centrum van de stad niet meer aankon.

Voordat het gebouwd werden stonden er privé-woningen op de plek. Deze werden door Cicero voor de keizer aangeschaft.

Het is gebouwd na een door Caesar voor de Slag bij Farsalo tegen Pompeo gedane gelofte.

Hoewel de inwijding in 46 voor Christus plaats vond, was de constructie bij de dood van Caesar nog niet voltooid. Nadat Ottaviano het werk af had laten maken, was er in het jaar 113 een nieuwe inwijding.

Na een brand in 283 liet Diocletianus het Forum opnieuw restaureren.

Beschrijving

Oorspronkelijk mat het Foro di Cesare 160 bij 75 meter. De ingang was aan de zuidoostkant, langs de Argiletum. Dit was de straat die naar de wijk Suburra voerde en tussen de Basilica Aemilia en de Curia door liep.

Langs de overige drie zijden stond een dubbele rij zuilen. Midden op het plein stond een groot standbeeld van de Caesar op zijn paard. De achterhoeven van dit paard hadden menselijke voeten.

Aan de zuidoostkant werd het Forum door een aantal taverna’s begrensd. Deze waren al in de tijd van Caesar gebouwd, maar de granieten dubbele zuilenrij ervoor was er tijdens de restauratie door Diocletianus geplaatst.

Het Forum van Caesar werd bij toeval aan het licht gebracht bij de aanleg van de Via dell’Impero (nu Via dei Fori Imperiali) tussen 1930 en 1932.  Slechts een derde deel van de totale oppervlakte is blootgelegd.

Tempel van Venus Genetrix

Achterop het plein stond de Tempel van Venus Genetrix (Tempio di Venere Genitrice). Deze is in 113 na Christus door Trajanus opnieuw gebouwd en vormde het hoogtepunt van het plein.

Men kwam de tempel door twee trappen aan de zijkanten, die in het hoge podium geïncorporeerd waren, binnen. De marmeren bekleding van dit podium is verdwenen.

Aan de voorkant stonden acht zuilen en aan de zijkanten aan weerszijden negen zuilen. De achterkant was een dichte muur. Slechts drie Korintische zuilen en een deel van het hoofdgestel staan nog overeind.

De cella was versierd met zuilen die tegen de zijmuren aan stonden. Fragmenten van de architraaf boven deze zuilen zijn in de Capitolijnse Musea te zien.

In de apsis van de tempel stond een standbeeld van Venus Genetrix, dat door de Griekse beeldhouwer Agesilao gemaakt was.  Zij was de moeder van Aeneas, een held die na de Trojaanse oorlogen naar Latium gevlucht was en aartsvader van het geslacht Iulius was.

Via dei Fori Imperiali – Rome