Geschiedenis Ciampino

Vroeger was Ciampino geen op zichzelf staande stad, maar een frazione van het belendende Marino. In de Romeinse tijd was het grondgebied van de stad dunbevolkt en stonden er vooral boerderijen en enige landelijke villa’s. De stad is genoemd naar een 17e eeuwse pauselijke prelaat, die een groot landgoed in de streek had.

Geschiedenis Ciampino

Romeinse tijd

De streek waar Ciampino zich nu bevindt was in de Romeinse tijd niet erg dichtbevolkt. Het was meer een verbindingspunt tussen Rome zelf en de zogeheten Castelli Romani. De nederzettingen die er toen waren bevonden zich in de buurt bij de huidige stationnetjes Capanelle en Casa Bianca.

Archeologische overblijfselen die op het grondgebied van de stad gevonden zijn zijn te zien in de Vaticaanse Musea en het Museo Nazionale Romano (Thermen van Diocletianus).

17e eeuw

In de 17e eeuw vestigde Giovanni Giustino Ciampini zich in de streek. Deze wetenschapper en archeoloog liet er een groot landhuis bouwen, dat na zijn dood onder de naam Casale di Ciampino bleef bestaan.

20e eeuw

Tot het begin van de 20e eeuw bleef de streek, op een enkel landhuis na, onbevolkt. Wel liep er al een spoorweg door het territorium. Uiteindelijk zou men in 1916 beginnen met de bouw van wat nu de stad Ciampino is. Het intitiatief was genomen door een groep die zich Cooperativa Colli Parioli noemde.

Een grote impuls werd gegeven door de aanleg van het vliegveld, eveneens in 1916. In die tijd was het enkel een militaire luchthaven. Toch had Ciampino in 1921 nog niet meer dan 154 officiële inwoners.

In 1925 werd de eerste kerk gebouwd. Achter deze Sacro Cuore di Gesù Kerk werd gelijktijdig een indrukwekkend en van alle gemakken voorzien college voor dochters van het rijkere deel van de bevolking opgetrokken.

De  fascistische tijd heeft weinig sporen in de stad achtergelaten. Op 19 Juli 1943 werden zowel het vliegveld als het college door heftige bombardementen getroffen.

Na de oorlog

Pas halverwege de zestiger jaren begon Ciampino zich te ontwikkelen. Er werden veel huizen gebouwd, maar de levensstandaard was erg laag. Woningen hadden geen drinkwater, er waren veel te weinig scholen en de groene stadsdelen werden door beton vervangen.

Tot 1974 maakte Ciampino deel uit van de Marino. Hierna werd het een op zichzelf staande gemeente.

Vanaf de tweede helft van de tachtiger jaren begon de stad de huidige vorm aan te nemen. Op het moment is de economie van de stad erg afhankelijk van het vliegveld, dat ondertussen de Romeinse basis van de maatschappij RyanAir is geworden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.