Domus Transitoria Rome

De Domus Transitoria was het eerste paleis dat Keizer Nero op het Palatijn in Rome liet bouwen. De ruïnes ervan zijn sinds April 2019, na een 10 jaar durende restauratie, weer open voor het publiek.

Domus Transitoria Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

De Domus Transitoria maakt deel uit van de opgravingen op het Palatijn. Openingstijden: Vrijdag t/m maandag van 09.00 uur tot een uur voor sluitingstijd van het Palatijn. De Domus Transitoria is niet toegankelijk op 1 Januari, 1 Mei, 25 December en alle dagen waatop het Palatijn zelf gratis is. De Domus Transitoria kan bezocht worden met het zogeheten Foro Romano-Palatino Super ticket (16 Euro). Bezoekers die al een Colosseum-Forum Romanum-Palatijn ticket hebben kunnen ter plekke 6 Euro extra betalen.

Geschiedenis en beschrijving

Domus Transitoria Rome
Een van de fresco’s die nu in het Museo Palatino te zien zijn.

De Domus Transitoria is in 54 na Christus gebouwd. Om de Romeinse hitte te bestrijden had de keizer besloten dat dit ondergronds moet gebeuren.

Bij de beroemde brand in het jaar 64, tijdens welke Nero zijn lier bespeeld zou hebben, werd de Domus echter geheel verwoest. Om het verlies draaglijker te maken liet de keizer vervolgens de nog protserige Domus Aurea bouwen.

Zelfs voor Romeinse begrippen was het 800 vierkante meter grote paleis ongekend luxueus. De muren en plafonds van het luxueuze paleis waren versierd met bladgoud, ingelegd marmer, fresco’s, mozaïeken, kostbare edelstenen en parelmoer. Het grootste deel van de bewaard gebleven versiering is in het Museo Palatino te zien.

Het best bewaarde deel van het complex bestaat uit de 50 gemeenschappelijke toiletten, waarvan wordt aangenomen dat ze door slaven en arbeiders werden gebruikt.

Domus Transitoria – Palatijn, Rome

Huis van Romulus Rome

Het Huis van Romulus staat op het Palatijn in Rome en is  één van de hutten die in 1946 op de zuid-westelijke zijde van deze heuvel ontdekt zijn.

Huis van Romulus Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Het Casa di Romolo staat op het Palatijn. Voor adres, entréeprijs en openingsuren, zie de informatie over het Colosseum.

Geschiedenis en beschrijving

Huis van Romulus Rome
Wat er overgebleven is van één van de op het Palatijn gevonden drie hutten uit de 8e eeuw voor Chr.

Volgens de overlevering zou Romulus Rome in het jaar 753 voor Chr. gesticht hebben. Hij zou zelf in een hut op de zuid-oostelijke zijde van het Palatijn geleefd hebben.

In 1946 zijn precies op deze plek enige hutten opgegraven, waarvan men aanneemt dat ze uit deze tijd stammen. Dit valt af te leiden uit een vergelijking met grafurnen die men in het Forum Romanum gevonden heeft.

Wat van het Casa di Romolo en de omringende hutten overgebleven is zijn een aantal in de tufsteen uitgegraven funderingen, met een klein kanaaltje dat ervoor zorgde dat het regenwater deze woningen niet binnen kon komen.

De grootste van deze hutten is ei-vormig en meet ongeveer 4 bij 3,50 meter. Aan de zijkanten zijn er zes ronde gaten in de grond. In deze en in een vergelijkbaar gat midden in de hut stonden palen die de muren en het dak overeind hielden.

Nog eens vier gaten aan één van de korte kanten geven aan waar de deur, die iets meer dan een meter breed was, bevestigd was.

Andere gaten buiten de omtrek van de hut waren waarschijnlijk bedoeld voor palen die een soort baldakijn ondersteunden.

Huis van Romulus, Palatijn, Rome

Marmeren Voet Rome

De Marmeren Voet (Pie’ di Marmo) is een beeldhouwwerk in de Via di Santo Stefano del Cacco in Rome. Het verbeeldt een enorme voet met een lengte van ongeveer 1,20 meter, wat betekent dat het oorspronkelijke standbeeld zo’n 9 meter hoog moet zijn geweest.

Marmeren Voet Rome

Openingstijden en toegangsprijs

Het monument kan van buitenaf bezichtigd worden.

Geschiedenis en beschrijving

De gigantische marmeren voet maakte deel uit van een standbeeld da tin de Iseo Campense stond. Dit was een aan de Egyptische goden Isis en Serapis gewijde tempel. Nadat Alexander de Grote Egypte veroverd had werd de cultus van deze goden erg populair in het Romeinse Rijk.

De (linker-)voet is geschoeid in een Griekse sandaal die crepida genoemd wordt.

In de middeleeuwen stond de voet op de plek waar de Via del Pie’ de Marmo en het Piazza del Collegio Romano samenkomen. In 1878 werd het ter gelegenheid van de begrafenis van Koning Victor Emmanuel II naar de huidige plek verplaatst. De koning moest in het Pantheon begraven worden en de begrafenisprocessie zou anders niet door de straat gekund hebben.

De uit drie bogen bestaande toegang tot de Iseo Campense was ook in deze straat, maar werd tussen 1585 en 1597 afgebroken.

De naam van de straat en van de Santo Stefano al Cacco Kerk verwijzen beide naar een ander standbeeld dat in de tempel stond en een Egyptische aap (macaco) verbeeldde. In 1562 werd het naar het Kapitolijn verplaatst en vanaf 1838 is het in de Egyptische sectie van de Vaticaanse Musea te zien.

Andere overblijfselen van de tempel zijn een aantal obelisken en twee allegorische standbeelden die de Nijl en de Tiber verbeelden. Het eerste is nu te zien in het Chiaramonti Museum in het Vaticaan en het tweede in het Louvre.

Adres en openbaar vervoer

Het momument staat aan het begin van de Via di Santo Stefano del Cacco. De dichtstbijzijnd ebushalte is Plebiscito (lijn 30, 46, 62, 64, 70, 81, 87, 130F, 190F, 492, 628, 916, 916F, N5, N6, N7, N15, N20).

Pie’ di Marmo – Via Santo Stefano di Cacco, Rome

Villa dei Quintili Rome

De Villa dei Quintili (“Villa van de Quintilii”) is een ruïne die zich tussen de Via Appia Antica en de Via Appia Nuova in Rome uitstrekt. Ze is in de 2e eeuw gebouwd en was eeuwenlang keizerlijk bezit.

Weetjes Villa dei Quintili Rome

Openingstijden en Toegangsprijs

Openingstijden: Van 09.00 uur tot een uur voor zonsondergang. Gesloten: maandag, 1 Januari, 25 December. Toegangsprijs: 5 Euro. Inwoners EU tussen 18 en 25 jaar oud: 2,50 Euro. Jongeren dan 18 gratis. Het kaartje is (mits op dezelfde dag gebruikt) geldig bij het Mausoleum van Cecilia Metella. De Archaeologia Card en de Roma Pass kunnen gebruikt worden. Op de eerste zondag van de maand is het monument gratis. Een gedeelte van de villa, maar niet alles. is met een rolstoel toegankelijk.

Geschiedenis Villa dei Quintili Rome

Villa dei Quintili Rome
Villa dei Quintili

De Villa dei Quintili had 52 rijkelijk versierde kamers. De bezitters waren twee broers, Sesto Quintilio Condiano en Sesto Quintilio Valerio Massimo, die belangrijke posities hadden tijdens het bewind van Marcus Aurelius.

Keizer Commodus was zo van het gebouw onder de indruk dat hij de bezitters er met een smoesje uitgooide en zelfs liet doden zodat hij er zelf zijn intrek zou kunnen nemen (182 na Chr.).

Tot het einde van de derde eeuw bleef de Villa in keizerlijke handen.

Gedurende de middeleeuwen werd het grootste gedeelte van de ruïnes met grond bedekt.

Pas gedurende de 18e eeuw werd dit weer opgegraven. Veel standbeelden die hierbij ontdekt werden zijn nu in musea uit verschillende delen van de wereld te bewonderen. De bekendste hiervan is de zogenoemde Aphrodite Braschi.

Bezienswaardigheden Villa dei Quintili

Bij de huidige ingang van de villa, op de Via Appia Nuova, is er een Aquarium te zien.

Aan de Via Appia Antica kant kan men de resten van een monumentaal nymphaeum bewonderen. Dit was de oorspronkelijk ingang van de villa. In de middeleeuwen werd dit omgebouwd tot een kasteel.

Via een grote tuin/paardenrijbaan komt men bij het woongedeelte. Dit bestaat uit een grote binnenplaats met daaromheen met marmer versierde kamers die ook over verwarming beschikten.

De privé-vertrekken van de villa omvatten slaapkamers, kamers voor bedienden en badhuizen, plus cryptoportico’s.

De belangrijkste gedeelten vindt men aan de Via Appia Nuova-zijde. Hier bevinden zich het calidarium en het frigidarium. Het frigidarium is een grote centrale zaal met aan de zijkanten kuipen voor het koude water.

Er zijn ook een aantal kleinere ruimtes met badkuipen en verwarming.

Van het circus dat zich in de villa bevond is nog maar weinig te zien.

Tijdens de opgravingen in de 19e eeuw heeft men loden pijpen gevonden, met daarop de naam Quintili. Het is aan deze vondst te danken dat men weet wie de eigenaars waren.

Adres en openbaar vervoer

Het adres van de Villa dei Quintili is Via Appia Nuova 1092, 00178 – Rome (tel. +39 067129121). Wijk: Zona Capanelle. Bus: 654, 663, 664, C11, N26.

Via Appia Nuova 1092, 00178 – Rome

Pantheon Rome

Het Pantheon is één van de top 10 bezienswaardigheden in Rome.  Het is ook het oudste beroemde gebouw ter wereld waarvan het oorspronkelijke dak nog intact is. De officiële naam van het monument is de Santa Maria ad Martyres Kerk.

Weetjes Pantheon Rome

Openingstijden en Toegangsprijs

Openingstijden: Van 08.30 tot 19.30; zondag: 09.00 tot 18.00; doordeweekse feestdagen: 09.00 tot 13.00. Gesloten: 25 December, 1 Januari, 1 Mei. Op zaterdag om 17.00 uur en op feestdagen om 10.30 uur wordt er nog een mis gevierd. Terwijl dit gebeurt is het Pantheon niet toegankelijk voor toeristen. Toegangsprijs: Gratis.

Speciale Gebeurtenissen

Elk jaar met Pinksteren laat men bloemblaadjes door de oculus naar beneden dwarrelen.

Geschiedenis Pantheon

Romeinse Tijd

Pantheon Rome
De façade van het Pantheon


Het Pantheon is in het jaar 27 voor Christus gebouwd.

De naam Pantheon betekent “Tempel van Alle Goden”. De bouw ervan was een geste van Keizer Adrianus aan die volkeren in het Romeinse Rijk die andere Goden aanbaden.

De oorspronkelijke bouwer van het Pantheon was echter Agrippa en die had het gebouw enkel als tempel ter ere van Mars en Venus (de beschermgoden van de familie Giulia) laten construeren. De ingang was toen niet waar hij nu is, maar aan de zuidkant van het monument. Agrippa was overigens zowel schoonzoon als adviseur van Keizer Augustus.

Na twee maal door brand verwoest te zijn liet Keizer Adrianus het Pantheon door Apollodorus van Damascus opnieuw opbouwen.  De architect voltooide zijn project, met de huidige koepel, rond het jaar 125.

Middeleeuwen

Toen de Byzantijnse Keizer Phocas in het jaar 609 het Pantheon aan paus Bonifatius IV cadeau gaf doopte deze het om tot een Christelijke kerk, gewijd aan Santa Maria ad Martyres. In ruil zou Phocas hierna een aan hemzelf gewijde zuil op het Forum Romanum krijgen.

Doordat het Pantheon een katholieke kerk was ontliep het het lot dat vele andere Romeinse monumenten ondergingen en werd het niet als een soort mijn voor bouwmateriaal gebruikt.

Het bronzen plafond is hierop een uitzondering. Dit werd in opdracht van Paus Urbanus VIII Barberini gesmolten om hergebruikt te worden voor de kanonnen van de Engelenburcht en het Baldakijn in de Sint-Pietersbasiliek.  “Wat de barbaren niet voor elkaar gekregen hebben, is de Barberini’s wel gelukt”, zeiden de Romeinen (Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini).

Bernini gebruikte brons van de deuren van het monument voor zijn baldakijn in de Sint-Pietersbasiliek.

Twee duizend jaar na de construktie vraagt men zich nog steeds af hoe men met de middelen van toen zulk een perfekte koepel (die tot de 15e eeuw het record van grootste in zijn soort ter wereld in handen had) heeft kunnen vervaardigen.

Officiëel is het Pantheon nog steeds een kerk en op belangrijke katholieke feestdagen wordt er ook nog steeds een mis gehouden.

Monarchistische vrijwilligers houden de wacht bij de tomben van de koningen Vittorio Emanuele II en Umberto I, die net als de echtgenote van de laatste in het Pantheon begraven liggen.

Bezienswaardigheden Pantheon Rome

Façade

De huidige façade is onder Keizer Adrianus tot stand gekomen. De inscriptie op de gevel verwijst echter naar de eerste bouwer: “M. AGRIPPA L. F. COS. TERTIUM FECIT” betekent zoveel als “Marcus Agrippa, zoon van Lucius, bouwde dit gedurende zijn derde consulaat”.

De bas-reliëfs op de timpaan hebben de strijd tussen de Goden en Giganten als thema.

Oculus

Het meest opvallende aspect aan het interieur is de oculus van het Pantheon. Het monument heeft geen vensters en het enige licht komt binnen door een rond gat in de koepel. Behalve voor de verlichting was dit gat nodig om het gewicht van de koepel te beperken. Een laatste reden voor de oculus was dat men geloofde via dit gat een direkter contact met de hemel en dus de Goden te verkrijgen.

Inscripties

Dat men veel weet over de bouw van het Pantheon komt door inscripties op verschillende plekken op de muren. Deze geven er een goed beeld van wie wanneer verantwoordelijk was voor de verschillende restauraties en verbouwingen in de tempel.

Kunstwerken Pantheon Rome

Melozzo da Forli schilderde de wandschildering L’Annunziazione in de eerste kapel rechts.

Tombes

Behalve de reeds genoemde koningen hebben ook de artiesten Raphaël, Annibale Caracci en Baldassare Peruzzi hun laatste rustplaats in het Pantheon gevonden.

Adres en openbaar vervoer

Het adres van het Pantheon is Piazza della Rotonda – 00186 Rome (tel. +39 0668300230). Bus: 30, 46, 62, 63, 64, 70, 81, 87, 116, 119, 130F, 186, 190F, 492, 571.

Pantheon – Piazza della Rotonda, Rome

Arco di Gallieno Rome

De Boog van Gallienus bevindt zich in de Via di San Vito in Rome, ongeveer halverwege tussen de Santa Maria Maggiore Basiliek en het Piazza Vittorio Emanuele II. De oorspronkelijke naam van de boog was Porta Esquilina

Boog van Gallienus Rome

Adres en Openingstijden

Het monument kan van buitenaf bezichtigd worden.

Geschiedenis en beschrijving

Arco di Gallieno Rome
Arco di Gallieno

De Arco di Gallieno is een ereboog voor Keizer Gallieno en diens vrouw Salonina.

Zoals ook bij vergelijkbare bogen het geval is, was de boog oorspronkelijk echter niet voor de keizer gebouwd, maar een gewone stadspoort in de Mure Serviane, de eerste stadsmuur die rondom Rome gebouwd werd.

Deze stadspoort, de Porta Esquilina, was genoemd naar de wijk waar ze zich bevond (Esquilino) en bestond oorspronkelijk uit drie bogen. De middelste hiervan is nog te zien, maar de twee kleinere poorten aan weerszijden hiervan werden in de middeleeuwen gesloopt om plaats te maken voor te bouwen huizen.

Adres en openbaar vervoer

Het adres van de Arco di Gallieno is Via di San Vito, snc – 00185 Rome. Wijk: Esquilino. Openbaar vervoer: De dichtstbijzijnde bushalte is Carlo Alberto (lijn 71, 360, 649).

Arco di Gallieno – Via di San Vito, Rome

Auditorium van Mecenate Rome

Het Auditorium van Mecenate is een monument in de wijk Esquilino in Rome, en bevindt zich tussen de Via Merulana en de Via Ferruccio (de straat waar ons eigen Little Italy Hostel zich bevindt). Het monument bevindt zich binnen een kleine publiek tuin, die echter nooit open is. Het wordt tegenwoordig door een modern dak bedekt, maar in de oudheid was dit een gewelf. Het is vooral van belang vanwege de muurschilderingen.

Auditorium van Mecenate Rome

Toegangsprijs, Openingstijden en Adres

De toegangsprijs van het Auditorium van Mecenate is 6 Euro (5 Euro met korting). Men kan het monument echter enkel met een door één van de “culturele verenigingen” georganizeerde rondleiding bezoeken en de prijs hiervan wordt apart betaald en hangt van de organizatie af.  Het adres is Largo Leopardi, snc. (Tel. +39 060608). Metro: Vittorio Emanuele. Bus: 16, 75, 714, 717, C3. Rione: Esquilino.

Weetjes Auditorium di Mecenate

Auditorium van Mecenate Rome
Af en toe worden er speciale evenementen georganizeerd waarbij men er een idee van kan krijgen hoe het Auditorium er vroeger uitzag.

Het auditorium maakt deel uit van de grote Villa di Mecenate, waarvan verder helaas weinig meer over is, en werd bij toeval ontdekt bij opgravingen  in 1874, tijdens de werken voor het nieuwe Umbertijnse deel van de wijk.

Gaius Cilnius Mecenate was een invloedrijke man aan het hof van Keizer Augustus. Rone het jaar 30 voor Christus liet hij de villa en de bijbehorende tuinen aanleggen.

Het bestaat uit een aula met een apsis die tegen het einde van de tijd van de Romeinse Republiek gebouwd is. Deze zaal meet 13 bij 24 meter en eindigt in een half-ronde apsis.

Ze bevindt zich op een deel van de Serviaanse Muren en opent in de achter deze muren liggende dijk.

Aan de zuid-oostzijde is er een hal, vervolgens een rechthoekige klasruimte, gevolgd door een grotere ruimte en de exedra met een radius van 5 meter.

Toen het monument ontdekt werd dacht men met een auditorium in de Horti di Mecenate van doen te hebben. Tegenwoordig gelooft men echter dat het een nymphaeum-triclinium was, dat in de zomer gebruikt werd. Omdat het gedeeltelijk ondergronds was, was het er lekker koel.

Waarschijnlijk droegen dichters als Horatius en Virgilius hier hun aan Mecenate gewijde werken voor. Ook werden er theatervoorstellingen gehouden. De naam van deze beschermheer van de kunsten leeft nog voort in het woord “maecenas”.

Een triclinium was een formele eetzaal, vaak erg mooi versierd om er gasten mee te imponeren. In dit geval zijn de muren opgeluisterd met schilderingen uit de 1e eeuw, met steeds terugkerende motieven als kandelaars en pauwen. De nissen van de zaal zijn, evenals de apsis, versierd met planten, bloemen en vogels om een illusie van open ramen te creëren.

Largo Leopardi – 00185 Rome

Sant’Omobono Opgravingen Rome

De zogeheten Sant’Omobono Opgravingen in Rome zijn in 1937 dichtbij de gelijknamige kerk gevonden. Sommige vondsten stammen uit een verleden dat zelfs verder dan de Republikijnse periode terugvoert. Er zijn onder andere twee tempels, de Tempio di Fortuna en de Tempio di Mater Matuta gevonden. De laatste is vrijwel in zijn geheel te zien.

Sant’Omobono Opgravingen Rome

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Het adres van de Area Sacra di Sant’Omobono is Vico Jugario, 4 – Rome. Het moment kan enkel onder begeleiding van een gids beziocht worden. Toegangsprijs: 4 Euro (korting 3 Euro). Een bezoek dient telefonisch (+39 060608, from 09.00 till 19.00) gereserveerd te worden. Residenten mogen op de eerste zondag van de maand gratis naar binnen. De rondleidingen worden door zogeheten centri culturali georganizeerd. Hun vergoeding is niet in de entréeprijs inbegrepen.

Geschiedenis en beschrijving

De ontdekking van de Gewijde Plek bij Sant’Omobono was vooral belangrijk omdat hier bij de oudste Tuscaanse tempel Rome aan het licht kwam. Deze wordt aan koning Servius Tullius (4e eeuw voor Chr.) toegeschreven.

Bij de opgravingen werden echter nog veel oudere objecten gevonden. Hieronder bevonden zich onder andere voorwerpen uit de brons- en de ijzertijd, maar ook Griekse keramiek uit de 8e eeuw voor Christus. Bovendien kwamen er objecten aan het licht die op de aanwezigheid van een andere kultus, die rond de 6e eeuw voor Christus gebloeid moet hebben, wijzen.

Tempel van Mater Matuta

De Tempel van Mater Matuta werd met de grond gelijk gemaakt toen de Tarquiniërs in de 6e eeuw voor Christus uit Rome verdreven werden. Mater Matuta was de godin van de zeevaart en was ook verbonden met de nabijgelegen marktplaats. In het begin van de 5e eeuw voor Chr. werden twee nieuwe tempels op de ruïnes opgetrokken. De tempel aan de westzijde was gewijd aan Fortuna, terwijl die aan de oostzijde Mater Matuta trouw bleef. Voor de tempels stonden twee altaars en een rond donarium (het gedeelte van een tempel waar offers gebracht werden) met bronzen standbeelden. Hiervan is echter enkel de fundering nog maar te zien.

Deze heilige gebouwen werden tussen de 3e eeuw voor en de 2e eeuw na Christus ettelijke keren gerestaureerd.

In de 6e eeuw werd een kerk op de tempels gebouwd.

In de 12e eeuw werd de kerk gerestaureerd en kreeg een nieuwe, cosmateske, vloer.

Na een nieuwe restauratie werd deze kerk in 1482 aan San Salvatore in Porticu gewijd. Vanaf de 18e eeuw staat ze echter bekend als de Santi Omobono en Antonio Kerk.

Ligging Sant’Omobono Opgravingen

Boog van Constantijn Rome

De Boog van Constantijn, die meteen naast het Colosseum staat, hoort tot de bekendste monumenten van Rome. Het is de grootste  van de drie nog overeind staande triomfbogen in de Eeuwige Stad.

Boog van Constantijn Rome

Boog van Constantijn Rome
Boog van Constantijn

De Boog van Constantijn, één van de meest imposante monumenten in Rome, staat aan het stuk straat dat normaal voor triomftochten gebruikt werd, tussen het Circus Maximus en de Boog van Titus.

Hij is in 315 opgericht om de overwinning van Constantijn drie jaar eerder op Maxentius te eren. Deze zege vond plaats tijdens de Slag om de Ponte Milvio en zou achteraf gezien een buitengewoon belangrijke rol spelen in de wereldgeschiedenis.

In de 12e eeuw werd de Boog van Constantijn in een door de familie Frangipane gebouwd fort geincorporeerd.

Vanaf de 15e eeuw vonden verschillende restauraties plaats. In 1733 liet Paus Clemens XII toen ontbrekende delen opnieuw aanvullen.

Beschrijving

Veel van de inscripties op de boog hebben echter niks te maken met Constantijn, maar tonen overwinningen van andere keizers. De sculpturen en andere architectonische elementen maakten oorspronkelijk deel uit van monumenten uit de tijd van de keizers Trajanus, Hadrianus en Marcus Aurelius. Dit was één van de eerste, maar zeker niet de laatste keer dat (delen van) oude Romeinse monumenten hergebruikt werden. Vooral gedurende de middeleeuwen was dit schering en inslag.

Constantijn was de Keizer die zich tot het Christendom bekeerd had en een einde maakte aan de Christenvervolgingen door de Romeinen (zonder dat hij echter de heidense godsdiensten verbood, dit gebeurde pas een halve eeuw later). Zijn bekering, een direkt gevolg van de overwinning op de legers van Maxentius, betekende wel een aanvang van de overname van Rome door de Christelijke godsdienst.

Het monument is ongeveer 25 meter hoog. De centrale boog, waarde triomfparades onderdoor liepen, is 6,5 meter breed an bijna 12 meter hoog.

Deze centrale opening is aan de zijkanten van reliëfs voorzien.

De reliëfs boven de twee kleinere bogen tonen gebeurtenissen uit de strijd tussen de troepen van Constantijn en die van Maxentius.

De versieringen hierboven in de ronde tondo’s stammen uit de tijd van keizer Hadrianus. Deze reliëfs tonen jacht- en offerscènes.

De acht standbeelden op het bovenste deel verbeelden Daciërs en zijn afkomstig uit het Forum van Trajanus. In het midden van dit bovenstuk is een lange inscriptie te zien, tussen reliëfs uit de tijd van Marcus Aurelius die gebeurtenissen uit de Germaanse oorlogen verbeelden.

De sokkels onder de Korintische zuilen zijn met allegorische figuren versierd.

Openingstijden

De Boog van Constantijn kan van buiten bezichtigd worden, sinds kort weer zonder steigers.

Toegangsprijs

Gratis.

Adres

Het adres van de Arco di Constantino is Via di San Gregorio. Metro: Colosseo (lijn B). Wijk: Celio. Openbaar vervoer: Bus: 51, 60, 75, 81, 85, 87, 117, 175, 186, 271, 571, 673, 810, 850, C3, N2, N10. Tram: 3. Metro: Colosseo (lijn B).

Via di San Gregorio – Rome

Ara Pacis Rome

Het Ara Pacis (“Vredesaltaar”) is een antiek monument in Rome, dat door de Amerikaanse architekt Richard Meier in een modern jasje is gestoken. Tegenwoordig wordt het als tentoonstellingsruimte gebruikt. Het is oorpronkelijk een in 13 voor Christus ter ere van keizer Augustus gebouwd Vredesaltaar.

Ara Pacis Rome

Adres, Openingstijden en Toegangsprijs

Het adres van het Museo dell’Ara Pacis is Lungotevere in Augusta – 00186 Rome (Distrikt: Campo Marzio). Tel.: +39 060608 van 9 tot 21 uur. Bus: 224, 590, 628, 926. Openingstijden: Dinsdag tot zondag van 9 tot 19 uur(24 en 31 December 9 tot 14 uur). Gesloten: Maandag, 1 Januari, 1 Mei en 25 December. Entréeprijs: € 7,50 Euro (Korting € 5,50 voor 65+ en kinderen tussen de 6 en 25 jaar oud). Residenten in Rome krijgen 1 Euro korting. (De Roma Pass is geldig bij de Ara Pacis.). 1e zondag van de maand: Gratis voor residenten.

Speciale Tentoonstellingen Ara Pacis Museum Rome

Vanaf 26 Oktober 2018 tot 17 Februari 2019 is er een aan de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni gewijde tentoonstelling. De waarschijnlijk beroemdste scène waarin hij te zien is is wanneer hij in La Dolce Vita door Anita Ekberg uitgenodigd wordt de Trevifontein in te duiken.

Geschiedenis

Ara Pacis rome
Ara Pacis

Het Vredesaltaar is één van de belangrijkste monumenten in Rome. De bouw werd in 13 v. Chr. begonnen in opdracht van de Senaat en het volk, als symbool van de vrede en welstand in het Romeinse rijk, na de overwinningen van keizer Augustus in Spanje en Gallië, de laatste overgleven niet-Romeinse enclaves. Het was bedoeld als eerbetoon voor de keizer en voor de vrede door hem gesticht binnen het Romeinse Rijk. Deze vrede staat bekend onder de naam Pax Romana.

Met de bouw van de Ara Pacis ging natuurlijk ook nogal wat borstklopperij gepaard, aangezien keizer Augustus wel duidelijk wilde maken dat het keizer Augustus en zijn familie waren die de vrede in het Middellandsezeegebied gesticht hadden. De volle naam van het monument is dan ook Ara Pacis Augustae.

Gelijktijdig moest de vroomheid van de keizer getoond worden, dus zijn er ook veel afbeeldingen te zien van offerandes aan de Goden.

Het monument werd op 30 Januari (de geboortedag van Livia, de echtgenote van de keizer) in 9 v. Chr. pas ingewijd.

Het Altaar van de Vrede stond in die tijd op het ‘Marsveld’ (Campus Martius in het Latijn), een wijk die toen nog in het noord-westen van het oude Rome lag, dichtbij de grote Via Flaminia, zodat reizigers uit het noorden het al van ver konden zien.

De eerste resten van de Ara Pacis werden in 1568 gevonden, maar pas in 1879 door Von Duhn als zodanig geïdentificeerd. Officiële opgravingen, waarbij altaardelen en reliëfs tevoorschijn kwamen, vonden in 1903 plaats. Men bleef graven tot 1938, toen het altaar opnieuw in elkaar gezet en heropend werd (nu met de deuren naar het noorden en het zuiden), in een glazen hal, vlakbij het Mausoleum van Augustus en de Tiber. De reden voor het glas is de bescherming die het biedt tegen de uitlaatgassen in Rome.

Beschrijving

Het Altaar was omgeven door een muur van 11,65 bij 10,60 meter op een podium, met deuren aan de oost- (Via Flaminia) en de westkant (Campo Marzio). Op die wanden waren versierselen te zien van belangrijke gebeurtenissen uit de Romeinse geschiedenis, met een hoofdrol voor Augustus zelf, diens tweede vrouw Livia en haar zoon Tiberius, die Augustus als keizer zou opvolgen..

De versieringen, ook veel afbeeldingen van bloemen en dieren, zijn uiterst gedetailleerd. De afbeeldingen zijn niet stijf en geïdealiseerd, zoals bij de Griekse beeldhouwkunst, maar juist erg levendig. Oorspronkelijk waren de reliëfs ook beschilderd.

De reliëfs op de korte zijden verbeelden gebeurtenissen uit de geschiedenis van Rome. Die op de lange zijden tonen een lange processie van de keizer zelf en diens familieleden. Augustus zelf loopt natuurlijk aan het hoofd van de stoet. Het is niet altijd duidelijk welke andere familieleden waar te zien zijn.

Men maakte gebruik van het witte marmer uit Carrara.

De Ara Pacis bestaat uit een tafel op een verhoging, en werd eens per jaar op de dag van de inwijding gebruikt om dieren te offeren. Men kan nog steeds de geulen zien waar het bloed door wegstroomde.

Op de basis van het altaar is de tekst weergegeven van de Res Gestae Divi Augusti. Dit is een nederige opsomming van de belangrijkste daden van Augustus.

Reconstructie

De reconstructie van de Ara Pacis vond plaats in de jaren dertig van de vorige eeuw. Uit musea uit de gehele wereld werden fragmenten teruggehaald en zo goed mogelijk weer aan elkaar gepast. Een groot gedeelte werd teruggevonden in de fundamenten van een gebouw uit de Renaissance dat zich op de Via del Corso, nu de belangrijkste winkelstraat van Rome, bevond.

Richard Meier

De Ara Pacis bevindt zich binnen een glazen struktuur, die ontworpen is door de Amerikaanse architect Richard Meier. De glazen “doos”, open sinds 2006, is het eerste nieuwe gebouw binnen de Aureliaanse Muren sinds de tijd van Mussolini.

Een voormalige burgemeester van Rome, Gianni Alemanno, wilde een gedeelte van het werk van Meier (de buitenste muur, die volgens hem het uitzicht op twee kerken (San Girolamo en San Rocco) verpest, weer af wil laten breken. De fontein (Fontana del Navigatore) op het belendende Piazza Augusto Imperatore moest ook verplaatst worden. Alemanno, die sindsdien vooral in het nieuws is gekomen vanwege de grootschalige corruptie die onder zijn bewind plaats vond, is overigens een voormalige fascist, die niet wil hebben dat er moderne bouwwerken zijn die het roemruchte Romeinse centrum verstoren.

Lungotevere in Augusta – 00186 Rome