Bruggen Rome

De rivier de Tiber die door Rome stroomt is misschien niet zo legendarisch als beroemdere Europese rivieren als de Seine, de Donau of de Theems, toch zijn er een aantal prachtige bruggen te zien. Een extra attraktie is het Isola Tiberina, het eilandje in midden in de Tiber, op het centraalste punt van Rome, ter hoogte van de wijk Trastevere.

Weetjes Bruggen Rome

Rome bruggen: Ponte Rotto en Ponte Fabricio
Ponte Rotto (voorgrond) en Ponte Fabricio

De beroemdste bruggen van Rome zijn de Ponte Sant’Angelo, de Ponte Vittorio Emanuele en de Ponte Sisto, samen met een brug waar maar de helft van over is, en de Ponte Rotto (zie foto boven), oftewel de “Kapotte Brug”.

De Ponte Milvio is pas een aantal jaren tot trekpleister bevorderd.

De alleroudste brug van Rome bestaat niet meer. Deze Ponte Sublicio was, net als alle vroege bruggen over de Tiber, van hout gemaakt zodat hij makkelijk onklaar gemaakt kon worden wanneer Rome aangevallen werd. Op dezelfde plek is in 1918 overigens een brug met dezelfde naam gebouwd.

Bruggen Rome

Ponte Sant’Angelo

De Ponte Sant’Angelo is gebouwd door Keizer Adrianus, die zijn eigen mausoleum (het huidige Castel Sant’Angelo) wilde kunnen bereiken. De architekt Demetrianus deed zijn werk zo goed deed dat in de loop van de geschiedenis de brug nooit verwoest of zelfs maar beschadigd is, ondanks de vele overstromingen van de Tiber.

Ponte Vittorio Emanuele II

De Vittorio Emanuele II Brug is gebouwd toen men een betere verbinding tussen het historische centrum van Rome en het Vaticaan wilde creëren. De Ponte Sant’Angelo, die al bestond, kon de toename van het aantal inwoners in de wijk Prati niet meer aan nadat Rome de hoofdstad van de nieuwe staat Italië was geworden. Ze verbindt de rione Ponte met de rione Borgo.

Ponte Cestio en Ponte Fabricio

De Ponte Cestio behoort tot de oudste bruggen van Rome en verbindt de Lungotevere degli Anguillara (Trastevere) met het Piazza di San Bartolomeo all’Isola op het Isola Tiberina in the wijk Ripa. Ze is gelijktijdig met de Ponte Fabricius, die het eiland met de ander oever van de Tiber verbindt, gebouwd. De Ponte Fabricius wordt ook wel Ponte dei Quattro Capi genoemd.

Ponte Garibaldi

De Ponte Garibaldi is een brug die de meeste toeristen in Rome gedurende hun verblijf in de Eeuwige Stad minstens één keer over zullen steken, aangezien ze de Lungotevere De’ Cenci (in de centrale wijk Regola) verbindt met het Piazza Giuseppe Gioachino Belli in Trastevere, dè uitgaanswijk van de stad.

Ponte Sisto

De Ponte Sisto is één van de bekendste bruggen van Rome, wat vooral komt doordat je hem kunt zien vanaf de Ponte Garibaldi. De Ponte Sisto is in de 15e eeuw gebouwd op de plek waar zich al eerder een brug bevond, die echter in de 8e eeuw verwoest werd. De brug wordt gekenmerkt door de centrale oculus.

Ponte Rotto

Ponte Rotto romeDe Ponte Rotto (“Gebroken Brug” of “Kapotte Brug”) in Rome is de moderne naam van wat in de Romeinse oudheid de Ponte Trionfale was. Het was de eerste van steen gemaakte brug in Rome en heeft in de loop der eeuwen onder vele namen bekend gestaan.

Ponte Milvio

De Ponte Milvio lig buiten het centrum en werd een aantal jaren geleden opeens beroemd toen de brug een hoofdrol speelde in een Italiaanse film en als gevolg hiervan een romantische rage onteketende. Wat niet zo bekend is over de Ponte Milvio is dat de brug een cruciale rol gespeeld heeft in de wereldgeschiedenis.

Ponte Palatino

De Ponte Palatino heeft zijn bijnaam “Engelse Brug” eraan te danken dat het verkeer er, vauit Italiaans oogpunt gezien, de verkeerde richting op rijdt. Hij is tegen het einde van de 19e eeuw gebouwd, toen de Ponte Rotto wel erg Rotto werd.

Ponte della Musica

De Ponte della Musica is ingewijd op 21 April 2011 en was een jaar lang de nieuwste brug van Rome. Hij is genoemd naar het Auditorium Parco della Musica.

Ponte Ostiense

De Ponte Ostiense ligt meteen bij het metrostation Garbatella en is sinds 2012 de nieuwste brug in Rome.

Ponte del Risorgimento

De Ponte del Risrogimento is gebouwd ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de éénwording van Italië en was de eerste brug in het land die van gewapend beton gemaakt is.

Ponte Castel Giubileo

Wanneer men Rome met een boot vanuit het noorden binnenvaart is de Ponte Castel Giubileo de eerste brug die men tegenkomt.

De Overige Bruggen in Rome

Confluenza del fiume Aniene nel Tevere, Ponte di Tor di Quinto, Ponte Flaminio, Ponte Nomentano, Ponte Duca d’Aosta, Ponte Matteotti, Ponte Nenni, Ponte Regina Margherita, Ponte Cavour, Ponte Umberto I, Ponte Principe Amedeo, Ponte Mazzini, Ponte San Bartolomeo, Ponte Aventino, Ponte Testaccio, Ponte dell’Industria, Ponte Marconi, Ponte della Magliana em de Pons Sublicius.

Ponte Regina Margherita Rome

De Ponte Regina Margherita in Rome verbindt de rione Campo Marzio met de rione Prati.

Ponte Regina Margherita Rome

De Ponte Regina Margherita is ontworpen en gebouwd door de architect Angelo Vescovali. De eerste steen werd in 1886 gelegd en de bouw zou vijf jaar duren.

Vescovali zou later ook de nabijgelegen Ponte Umberto I voor zijn rekening nemen.

De brug komt aan de Prati-kant uit op het Piazza della Libertà. Aan de andere kant komt hij uit op de Via Ferdinando di Savoia, die bij het Piazza del Popolo eindigt.

De Ponte Regina Margherita bestaat uit drie bogen. Hij is 110 meter lang en ongeveer 20 meter breed.

Ponte Regina Margherita – Rome

Ponte Umberto I Rome

De Ponte Umberto I is de brug over de Tiber die de wijk Ponte met de wijk Prati verbindt.

Ponte Umberto I Rome

De Ponte Umberto I in Rome is genoemd naar de voormalige Italiaanse Koning Umberto I, die de brug zelf ook ingewijd heeft.

De voor het project verantwoordelijke architect was Angelo Vescovali, die al eerder de Ponte Regina Margherita gebouwd had. De bouw duurde van 1885 tot 1895.

De brug ligt direct tegenover het Piazza dei Tribunali en het immense Palazzo della Giustizia, dat min of meer gelijktijdig gebouwd is.

De brug bestaat uit drie afgevlakte half-ronde bogen en is 112 meter lang en ongeveer 20 meter breedt.

Ponte Umberto I – Rome

Ponte Fabricio Rome

De Ponte Fabricio verbindt de Via di Ponte Quattro Capi op het Isola Tiberina in de wijk Ripa met de Lungotevere de’ Cenci in de rione Sant’Angelo and is de oudste nog bestaande brug in Rome.

Weetjes Ponte Fabricio Rome

Hij is in het jaar 62 vòòr Chr. gebouwd door Lucius Fabricius, de “onderhouder van wegen”, zoals in rode letters te lezen valt op beide kanten van de bogen van de brug, die van wit travertijns marmer gemaakt is.

De Brug van Fabricio was van blokken tufsteen gemaakt. Dit is een typisch Romeinse soort klei. Voordat Fabricio zijn werk deed stond er al sinds 192 vòòr Chr. een houten brug.

De Ponte Fabricio heeft ook bekend gestaan als de Ponte dei Quattro Capi (vanwege de twee marmeren zuilen met het hoofd van de God Janus, die twee gezichten had) en de Pons Judaeorum. Deze laatste naam stamt uit de tijd dat de Romeinse Joodse gemeenschap gedwongen naar de wijk die nu bekend staat als het Ghetto moest verhuizen.

De Pons Fabricius is bijna 60 meter lang en 6 meter breed. Ze heeft twee bogen. Twee kleinere bogen dichtbij de rivieroever zijn nu niet meer te zien omdat ze zich onder de grond bevinden.

De 10e eeuwse Porta dei Caetani die vroeger als wachtpost diende is nu geincorporeerd in het complex van de San Bartolomeo Kerk.

Ponte Fabricio Rome

Ponte Rotto Rome

De Ponte Rotto (“Gebroken Brug” of “Kapotte Brug”) in Rome is de moderne naam van wat in de Romeinse oudheid de Ponte Trionfale was. Het was de eerste van steen gemaakte brug in Rome.

Weetjes Ponte Rotto

Ponte Rotto rome
Ponte Rotto

De Ponte Trionfale werd door Keizer Nero gebouwd met de bedoeling diens eigen Circo di Nerone (“Circus van Nero”), wat toen dichtbij het huidige Vatikaan lag, te verbinden met wat vroeger het Campo Marzio was (en wat niet verwarren is met het huidige Campo Marzio distrikt).

De brug werd Trionfale genoemd, omdat de Via Trionfale (later omgedoopt tot Via Sacra) er overheen liep. De Via Trionfale heette op haar beurt zo, omdat heet de straat was waardoor de soldaten, na weer eens een overwinning op het slagveld, terugmarcheerden naar Rome.

De Ponte Rotto werd in de 6e eeuw verwoest, toen de stad tegen de Ostrogoten verdedigd moest worden. Nadat de brug onbruikbaar gemaakt was, was de Pons Aelius (de huidige Ponte Sant’Angelo) de enige toegangsbrug tot de stad.

De grootste verwoestingen vonden echter plaats bij overstromingen van de Tiber, waarbij de meest destructieve in 1598 plaats had en de halve brug wegvaagde.

De ruïnes van de Ponte Rotto (Ponte Ruptus, in het Latijn) kunnen het best gedurende laag water gezien worden. Ze bevindt zich tussen het eiland in de Tiber (Isola Tiberina) en de Ponte Palatino.

Het reliëf van de draak dat aan de zijkant van de brug te zien is is het wapenschild van Paus Gregorius XIII en is in de 16e eeuw toegevoegd.

Foto’s Ponte Rotto Brug

Ponte Rotto Brug Rome

Ponte Rotto Rome

Ponte Milvio, (even een) Romantische Brug in Rome.

De meest romantische brug van Rome ligt niet in het centrum: De Ponte Milvio, vroeger gewoon een van de bruggen over de Romeinse rivier de Tiber, is hard op weg een van de belangrijkste toeristische attracties van de stad te worden. Dit alles als gevolg van een romantisch boek (Ho Voglia di Te door Federico Moccia) en een film met dezelfde titel. De Ponte Milvio verbindt het quartiere Parioli met het quartiere Tor di Quinto.

Ponte Milvio Rome

Ponte Milvio Rome
Ponte Milvio

In de roman, waarvan de titel in het Nederlands vertaald kan worden als Ik Heb Zin in Jou, hebben de twee protagonisten een hartstochtelijke relatie die ze bezegelen door een fietsketting aan een lantaarnpaal op de Ponte Milvio te bevestigen en de sleutel ervan in de rivier te gooien.

Vooral nadat de roman verfilmd was, deden honderden jonge Romeinen hetzelfde wat zelfs tot gevolg had dat de lantaarnpalen op het punt stonden onder het gewicht te bezwijken. Men besloot daarom om er nog een aantal palen bij te zetten. Ook werd er een website gemaakt waarop koppeltjes een virtuele ketting aan de brug konden bevestigen. De situatie werd later onhoudbaar en in 2012 zijn de kettingen van de brug verwijderd.

Verschillende reisgezelschappen hebben de brug ondertussen aan hun routes toegevoegd.

Geschiedenis

De oude Ponte Mivio was gemaakt van tufsteen en stamt uit de de 2e eeuw. Hij verving een nog oudere houten brug uit de 3e eeuw voor Chr.

In 1458 gaf Paus Martinus V de opdracht de overgebleven houten delen te verwijderen. Ook liet hij het Fortilizio del Tripizone aan de noordkant van de brug verwijderen.

De belangrijkste restauratie vond echter in 1805 gedurende de ambtsperiode van Paus Pius VII plaats.  Hij liet Giuseppe Valadier twee bogen toevoegen, de laatste houten delen door steen vervangen en de toren aan de noordkant door een robuuste poort vervangen.

Na nieuwe beschadigingen in 1849 werd de brug in 1871 door Francesco Azzurri opnieuw gerestaureerd.

Van de oude Romeinse struktuur zijn enkel de twee bogen bij de linkeroever overgebleven.

Christendom

Wat veel mensen niet weten is dat de Ponte Milvio een belangrijke rol gespeeld heeft in de wereldgeschiedenis. In 312 vond de “Slag bij Ponte Milvio” (ook wel de “Slag bij Saxa Rubra” hier plaats. Constantijn I versloeg hier zijn rivaal Maxentius na in een droom een kruis met de woorden In hoc signo vinces (“in dit teken zul je overwinnen”) gezien te hebben. Keizer Constantijn stond hierna een volledige integratie van het Christendom in zijn rijk voor.

Ponte Milvio – Rome

Ponte Ostiense Rome

De Ponte Ostiense ligt meteen bij het metrostation Garbatella en is de nieuwste brug in Rome, na de een jaar eerder, in 2011, ingewijde Ponte della Musica.

Ponte Ostiense Rome

Ponte Ostiense Rome
De Ponte Ostiense is de nieuwste brug in Rome.

De Ponte Ostiense is 160 meter lang, en heeft drie rijbanen in elke richting, met aan weerszijden fietspaden, één in elke richting. Ze wordt gekenmerkt door een stalen boog die boven de spoorlijn uittorent en zodoende de Via Ostiense verbindt met de Circonvallazione Ostiense.

Het werk aan de brug had eigenlijk al in 2009 moeten beginnen, maar het werd wegens o.a. De vondst van een aantal archeologische resten, een jaar uitgesteld. De bouw zelf heeft uiteindelijk 2 jaar in beslag genomen.

Om de Ponte Ostiense te zien kunt U het beste de metro nemen naar Garbatella (lijn B). Wanneer U bij het verlaten van het station links aan blijft houden, en dus het smalle voetpad in loopt, loopt U langs de brug.

Ponte Ostiense = Rome

Ponte del Risorgimento Rome

De Ponte Risorgimento (of de Ponte del Risorgimento) verbindt de Lungotevere delle Armi en het Piazza Monte Grappa in de wijk Della Vittoria met het Piazzale delle Belle Arti in de wijk Flaminio.

Weetjes Ponte del Risorgimento Rome

De brug is gebouwd ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de éénwording van Italië.

De architekt van de Ponte del Risorgimento is François Hennebique. Hij ontwierp een brug met maar één enkele boog.

Er werd in 1909 met de bouw begonnen. In 1911 was men klaar, net op tijd voor de Koninklijke Parade ter gelegenheid van de “Kunst en Etnografie Tentoonstelling” in dat jaar.

De Ponte del Risorgimento was de eerste brug in Italië die van gewapend beton gemaakt is.

Ponte del Risorgimento Rome

Ponte Palatino Rome

De Ponte Palatino, die ook wel “Engelse Brug” genoemd wordt, verbindt de Lungotevere Aventino in de rione Ripa met de Lungotevere Ripa in Trastevere.

Ponte Palatino Rome

De beslissing om de Ponte Palatino te bouwen werd genomen toen de zogeten Ponte Rotto, oftewel “Kapotte Brug”, een beetje te kapot begon te worden. Hij werd gebouwd tussen 1886 en 1890 en behoort tot de langste bruggen in Rome (hoewel niet tot meest pittoreske).

Aan de Palatino kant van de brug staan het Forum Boarium en de nog steeds funktionerende Cloaca Maxima.

De brug heeft zijn bijnaam “Engelse Brug” eraan te danken dat het verkeer er, vauit Italiaans oogpunt gezien, de verkeerde richting op rijdt.

De Ponte Palatino is ontworpen door Angelo Vescovali. Hij is 155.5 meter lang en 18.4 meter breed.

Ponte Palatino Rome

Ponte della Musica Rome

De Ponte della Musica (“Brug van de Muziek”) in Rome verbindt de Lungotevere Cadorno en de Foro Italico met het Piazza Gentile Da Fabriano en de Via Guido Reni (waar het MAXXI Museum voor 21e eeuwse kunst gehuisvestigd is) in de wijk Flaminio.

Ponte della Musica Rome

Ingewijd op 21 April 2011, is het de nieuwste brug van Rome (mits je de Ponte Ostiense, die in 2012 klaar was en niet over water maar over een spoor- en metrolijn gaat niet meetelt).

De Ponte della Musica dankt zijn naam aan het Auditorium Parco della Musica, al had hij wat dat betreft net zo goed Ponte dello Sport kunnen heten, aangezien het Olympische Stadium, het Flaminio Stadion en het zwem- en tennisstadion van Rome net zo dichtbij zijn.

Toen men met de bouw van de brug begon, was het de bedoeling dat hij enkel voor fietsers en voetgangers toegankelijk zou zijn, maar later werd hij aangepast om ook het openbaar vervoer doorgang te kunnen geven.

De Ponte della Musica is 19 meter breed en 190 meter lang. Hij bestaat uit twee stalen bogen. De brug wordt door trappen met de oevers aan weerszijden verbonden.

De Britse firma Powell Williams, had in 2000 een internationale competitie gewonnen om de brug te mogen ontwerpen.

Ponte della Musica Rome

Ponte Castel Giubileo Rome

Mocht men met de boot Rome uit het noorden binnenvaren, dan zou de Ponte Castel Giubileo de eerste brug zijn die men tegenkwam.

Ponte Castel Giubileo Rome

De Ponte di Castel Giubileo bestaat uit twee gedeelten, waarvan de eerste in 1951 gebouwd is. Dit is eigenlijk meer een twee-baans viaduct dan een brug en het maakt deel uit van de G.R.A. (Grande Raccordo Anulare), de ringweg rondom Rome. De bedoeling van de aanleg van deze brug was om een snelle verbinding mogelijk te maken tussen de twee oude herenwegen, de Via Flaminia en de Via Salaria.

Naast dit viaduct is er een dijk, die deels gebruikt wordt om het water van de Tiber onder controle te houden, en deels als waterkrachtcentrale.

De naam van de brug komt van het nabijgelegen dorpje waar zich het Castel Giubileo bevindt. Het kasteel zelf heeft zijn naam te danken aan, òf de invloedrijke en welstaande Giubilei familie die er woonde, of aan Paus Bonifacius VIII, die het kasteel gekocht had met geld dat hij verworven had dankzij het Jubeljaar 1300.

Tussen 2006 en 2008 is er een nieuw viaduct langs de oorspronkelijke brug aangelegd. Deze stalen brug heeft ook een fietpad. Na de bouw van deze, bredere, brug is de vroegere brug een oprit geworden voor de ringweg.

Ponte Castel Giubileo – Rome